Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker att det tar lite lång tid att få i D-läget i min automat, plus att de känns som den lägger in växeln två gånger innan man kan köra iväg. Det tar inte alls lika lång tid att lägga in R. Har nyligen sköljt lådan och tyckte det blev sämre efter det. Några tips på vad det är som gör att det tar tid att få in D-läget och vad man kan göra åt det?

MVH Anders
Uppgradera du mjukvaran i TCM?? Låter som om det är neutralkontrollen som du upplever innan bilen ger sig av. Uppgraderar du TCM så försvinner neutralkontrollen, bilen driver direkt den kommer i D. Mycket behagligare låda efter uppgradering av mjukvaran, så upplever jag det.
Det är absolut värt att prova i alla fall, jag har precis som du en V70 -01 2.4t och min blev en helt ny bil (i lådan) efter spolning och uppgradering. Min har 11.500 mil på mätaren.
Antar att dom uppdaterade programvara till lådan. När man väl kör så växlar lådan mjukt och fint, kanske att de växlar lite hårt till och från 3ans växel.
Jag har oxå en V70 2,4T -01 med geartronic låda.
Tog bort neutral kontrollen i höstas samt spolade lådan med ca 20l volvo orginal automatlåds olja.
Jag har fått samma fenomen. Det händer när den är varm.
Det är som två steg, först ett mjukt ryck och då tror man driven är i och släpper bromsen, då kommer andra och den smäller in driven så tänderna nästan ramlar ur. :cry:
Har kollat runt och frågat på Volvo.
Nytt ventil pkt var förslaget från Volvo verkstan. Jag tror att det stämmer googlade på AW55 och hittade en sida som skrev " Stuck forward clutchvalve ger sen inkoppling av driven "
Bilen har gått hela 9700 mil :roll:
Törs inte fråga vad ett ventilhus kmpl kostar eller om man skall ta en kmpl utbytes låda. :|
Näe den flaxen har man inte att det går på maskinskada. Bilen för gammal.
Kollade tidigare när katten pajjade. :evil:
Ventil pkt är det som styr trycket till resp växel som skall läggas i.( enkelt förklarat)
Om du googlar på AW50 Problems så hittar men en del sidor.
Den här lådan sitter i flera bilar.

Edit. Jag menar AW55. Det finns en sida som heter wwww.sonnax.com
Dom skriver rätt mycket om AW55-50SN
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?

Returfjädern i dörrlåset har g&ari[…]