Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Freddas
Jag har råkat ut för ett lite mystiskt problem med kopplingen på min 940 LTT -98. När man kör länge i köer eller bilen går mycket på tomgång så ändrar sig dragläget mycket. Från att vara normalt till att kopplingen hugger in redan när pedalen släpps 1-2 cm. I vissa fall har det hänt att den inte kopplar ur alls eller väldigt lite när man trycker ner pedalen ( varmt ute + kö körning). När dragläget ändras så får jag också en svampig känsla i pedalen samt att pedalen går sakta upp när man släpper den efter att kopplingen greppat ( pga kopplingen tar direkt finns ca en decimeter pedalväg kvar). Dessa problem uppstår som sagt endast vid kökörning + varmt väder.

Vad är fel, huvud eller slavcylinder, tryckplatta, solfädern?

Fredrik
Användarvisningsbild
av emwtur
min gissning;
1 Huvudcylindern
2 slavcylindern eller i någon slang - men det borde du se spår av ! - då läcker oljan ut !

men som sagt - jag kan bara gissa !
/emwtur
av Vovlo_Henrik
En sliten koppling kan bete sig så när den blir varm, fjädrarna på tryckplattan tappar spänsten :wink: kolla även det som emwtur skrev innan du börjar riva något :-)-)
av Freddas
Om fjädrarna tappar spänsten så borde väl kopplingsingreppet bli svagt, dvs att den slirar lätt. Mitt problem är tvärtom att den inte kopplar ur riktigt samt att dragläget är väldigt lång ner ( kopplingen hugger in direkt när pedalen bara lättas lite från bottenläget). Jag utesluter inte att det är ngt fel med själva kopplingspaketet men isf borde det väl vara solfjädern som förlorar spänsten o inte förmår flytta lamellen, eller tänker jag galet?

Har också funderat på om det är bromsvätskan som är gammal o innehåller mycket vatten som är problemet. Kan man få ångbildning i vätskan när slavcylindern blir varm ( den sitter ju fast i motor/växellåda)?

Sedan undrar jag vad emwtur menar med slang, jag har bara sett ett rör som går ner till slavcylindern?

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av emwtur
motorn rör ju sig - huvudcylindern sitter fast i bilen - någonstans på vägen däremellan måste det finnas en slang...
/emwtur
av Freddas
Ok. Kan det vara så att slangen är kass o därmed bildas någon form av backventil? När problemet inträffar går pedalen väldingt långsamt upp efter man släpt den ( pedalen går att släppa väldigt tidigt eftersom kopplingsingreppet sker väldigt långt ner mot golvet, dvs pedalens läge). Detta skulle ju kunna vara fallet eftersom pedalen känns trögare samt pedalen fjädrar ej tillbaka snabbt.

Fredrik
av Vovlo_Henrik
Det ska även sitta en returfjäder på kopplingsarmen som drar den tillbaka, saknas den?? Slangen kan det mycket väl vara men jag tror fjädrarna i tryckplattan är utmattade och tappar spänsten :wink: Jag skulle försöka åtgärda detta snaras då det kan finnas en risk för rasad koppling :???:
av Freddas
Har ej kollat om fjädern saknas. Koppling är helt normal i funktionen 95 % av tiden. Det är bara när bilen körs i köer med varmt väder som problem uppstår med ändrat dragläge på kopplingen. Jag förstår inte hur fjädrarna i tryckplattan kan orska detta fenomen, är inte de till för att trycka lamellen mot svänghjulet när kopplingen är uppsläppt, dvs i ingrepp? Vad menar du med rasad koppling? Kan fjädrarna lossna o börja fara runt bland svänhjul o lamell?

Fredrik
Användarvisningsbild
av pang58
Du har väl hydralisk koppling, kanske behöver du lufta systemet?
av atlas86
Har liknande problem med min koppling 945-97 ltt

min tar högt upp och ibland hugger den riktigt. Samt ibland fastnar pedalen i golvet men fri kopplar inte.

Funderar på om de kan vara så att slav cylindern läcker igenom?

Eller som någon annan i tråden skrev att de blir någon form av backventil i slangen ?

vad tror ni?

Mitt centrallås strular låser bara f[…]

Det är lite oklart vad som hände. Punkte[…]

Bensinpriser v2

Även denna vecka ser veckopriset på die[…]

Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]