Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
andreas_lofgren skrev:Kör min på runt 1,2 i snitt och minst 1,5 liter per mil om man passerar mer än 1 trafikljus.

Provkörde för övrigt en S80 T6 FWD för ett tag sedan med ungefär samma körprofil som jag kör dagligen. 1,7 liter milen blev det och sedan ska AWD läggas till för att få en korrekt jämförelse.

Man kan väl säga att man måste gilla att tanka för att åka T6. ;-//
S80 T6 FWD måste ju innebära att det är den gamla karossen vi pratar om, med den gamla sexan (vilket ju är en helt annan sak), för vad jag vet har väl aldrig nya T6 erbjudits med enbart framhjulsdrift. Och det är ju som sagt stor skillnad på den gamla och nya T6, bara en sådan sak som att den förra har 4-växlad automat.. :P
av Lövet
Helt rätt att det var den gamla. Men frågan är hur mycket förbrukningen är förbättrad egentligen? Jag har inget exakt svar på detta men V70II är tyngre än S80 och sedan ska fyrhjulsdriften till. Detta kan i värsta fall motsätta den eventuellt förbättrade förbrukningen och nya lådan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:Helt rätt att det var den gamla. Men frågan är hur mycket förbrukningen är förbättrad egentligen?
Mycket!

Ta bara den S80in jag kör. Helt fullmatad = tung! V8, 315hk, awd, automat - ändå drar den mindre än vad förra gen S80 T6 drar!
av Amli
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Det är sant. Det lär inte vara många T6 som har gått för 500K.
Hur som helst, bortsett från att bilen drar VÄDLIGT mycket bensin, så är T6 en grymt skön bil på alla sätt tycker jag. :-)-)
Köper man värsta motorn så lägger man oftast på rejält med utrustning också. En helt fullmatad går lös på ca 600.
Det är sant, men du nämner oxå listpris. Det jag nämner är det priset som man faktiskt betalat för bilen och jag vågar sätta en del att ingen betalat runt 600K för en V70 T6. Dessutom är det ytterst få som är så fullmatade så man kan komma upp i det priset.
av Anders Classic
Tror att de flesta V70 T6 landade runt 50000:- i nypris. Det blir dyra mil dom första åren med en värdeminskning på drygt 200000:-. Är det någon som har en sådan och kör någorlunda normalt? Bränsleförbrukning?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
andreas_lofgren skrev:Helt rätt att det var den gamla. Men frågan är hur mycket förbrukningen är förbättrad egentligen?
Mycket!

Ta bara den S80in jag kör. Helt fullmatad = tung! V8, 315hk, awd, automat - ändå drar den mindre än vad förra gen S80 T6 drar!
Ehhh... jaha... men nu jämför du ju en dubbeltruboladdad ganska törstig volvobensinare med en icke överladdad ganska snål japansk V8a.

V70II T6 är ju fortfarande en rätt törstig dubbelturbo.
av MrT6
Hej alla!
Jag har en 2008 V70 T6. Den har gått ca 1000 mil på 1 år, mest motorväg. Snittförbukning för samtliga tankningar: 1,015 l/mil.
av tunnis
Jag ligger på ca 1,2 och då är det rätt mycket Essingeleden.

Det som är trist med soppan är att den drar 1,1 på landsväg om man ligger i ca 125.
Sist vi åkte från Sälen var det dock kö hela vägen (ca 40mil) och vi rullade i max 90.
Då drog den under liter fullastad och med takbox = helt ok.

Det är väll som med alla Volvos bensinare, de blir törstiga om man gasar :roll:

Annars är det en trevlig bil även om den inte är lika rolig att köra som "de tyska".
Volvo och körglädje går inte ihop, man åker en T6 inte kör.
Men man åker väldigt bekvämt (och snabbt)
Användarvisningsbild
av Appel
tunnis skrev:Jag ligger på ca 1,2 och då är det rätt mycket Essingeleden.

Det som är trist med soppan är att den drar 1,1 på landsväg om man ligger i ca 125.
Sist vi åkte från Sälen var det dock kö hela vägen (ca 40mil) och vi rullade i max 90.
Då drog den under liter fullastad och med takbox = helt ok.

Det är väll som med alla Volvos bensinare, de blir törstiga om man gasar :roll:

Annars är det en trevlig bil även om den inte är lika rolig att köra som "de tyska".
Volvo och körglädje går inte ihop, man åker en T6 inte kör.
Men man åker väldigt bekvämt (och snabbt)
Jag vet inte om V70 är exakt lika som XC60, men min XC60 T6 med Four-C och elektroniskt justerbar styrning ändrar snabbt karaktär från "åk-bil" till "kör-bil" mellan Comfort och Advanced-läge. Jag har dock inte testat så mycket "tysk-bilar" så i den jämförelsen skall jag låta det vara osagt vad som är bra och dåligt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
tunnis skrev:Det är väll som med alla Volvos bensinare, de blir törstiga om man gasar :roll:
Jag skulle säga att det är som alla motorer oavsett bränsle och fabrikat! Alla motorer dricker mycket om man gasar!

Du har inte Four-C eller?

Precis som "Appel" så ändras bilen mycket mellan t.ex comfort och advanced. Även den justerbara styrningen gör mycket skillnad. Jag kör ju iofsig S80 V8, men i comfortläget så glider man fram hur skönt som helst och väljer jag advanced så är den riktigt kul att köra med när det svänger! :D

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]