Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norrby5
Hej.
Jag har en V 70 -01 som titt som tätt reducerar effekten, hittills har jag bara behövt att stänga av motorn och starta igen så har det gått bra.
Men nu behöver bilen stå en stund (ett par minuter) innan jag kan starta igen med full effekt.
Nu kommer problemet tillbaka bara efter några kilometer mot tidigare då det bara hände ytterst sällan och alltid när jag återställde hastigheten med farthållaren.
Är det någon som vet vad det kan röra sig om?
Tack på förhand!
//Tommy.
Användarvisningsbild
av marcus86
blir svårt när man inte vet fel koderna :roll: har mina små aningar om vad det kan vara. men vill inte säga något förrns jag vet fel koden.
av finnepower
Norrby5 skrev:Ursäkta min okunnighet men hur läser jag av felkoderna?
Du åker till en verkstad o ber dom läsa ut felkoderna eller så köper du en egen felkodsavläsare
Användarvisningsbild
av Ringhede
Som redan föreslagits, till verkstad för analys.
Hade precis samma symptom på min -00 V70N 2,4T och då var det spjällhus.

Skitdyrt. Så välj rätt firma.
Om det är spjällhuset så finns bra begagnade på skroten men måste initieras på företag som har sådan utrustning.
Bra begagnade = nya modellen med gul klisterlapp. (vit klisterlapp = skit som aldrig skulle kommit ut på marknaden)

Men nu kan det ju vara något annat betydligt billigare.

Pris om det är nytt spjällhus 7-9.000 kr

mvh Roland
av jimjam
Hej. Jag hade ett liknade fel på min bil. Bilen strulade runt 1500-2000v. Jag fick rycka säkringen varje gång så att jag kom vidare i normal hastighet.
Spjället köpte jag från skroten. Jag hade tur och hittade ett gult gasspjäll från S80T6 som hade endast gått 3000mil. Pris 1650:- Alla andra skrotar ville ha ca 2500:- för den modellen med vit etikett. Det tycker jag är sjukt jävla dyrt.

Man får hoppas att det är något annan fel på din bil.

//Jimjam
av Norrby5
Sjukt trött på verkstäder!
Jag har nu haft bilen inlämnad 4 gånger och ännu är felet inte avhjälpt.
Hittills har gjorts:
Uppgradering
Ny lufttempmätare
Ny luftmassemätare
Ingen förändring undrar hur mycket man ska betala för att få detta avhjälpt?
Ska lämnas in idag igen, har pratat med Volvos kundtjänst och då frågat efter mina rättigheter vid reparation för min undran är givetvis om det har varit fel på någon av dessa delar som är nya?
Nån som vill Köpa en billig, felaktgig men fin bil?
En trött Tommy.
Användarvisningsbild
av greeeken
Norrby5 skrev:Sjukt trött på verkstäder!
Jag har nu haft bilen inlämnad 4 gånger och ännu är felet inte avhjälpt.
Hittills har gjorts:
Uppgradering
Ny lufttempmätare
Ny luftmassemätare
Ingen förändring undrar hur mycket man ska betala för att få detta avhjälpt?
Ska lämnas in idag igen, har pratat med Volvos kundtjänst och då frågat efter mina rättigheter vid reparation för min undran är givetvis om det har varit fel på någon av dessa delar som är nya?
Nån som vill Köpa en billig, felaktgig men fin bil?
En trött Tommy.

Hej jag funderar över en sak.
Varför betala för en ny luftmass mätare när det nu fortfarande inte fungerar som det ska?
Uppgradering av mjukvara kan jag förstå det låter logiskt , men inte det andra.
av Norrby5
Nu är allt klart!
Efter ytterligare ett besök till Volvo verkstaden så fungerar bilen, summering.... Gasspjäll.
Som tur var så slapp jag betala för luftmassemäteren som det ej var nåt fel på och så fick jag betala 4400:- för byte av gasspjället.
Så summa summarum så blev hela kostnaden för lufttempmätere och gasspjäll en kostnad på 6050:-
Tack för all tips!
Med vänliga hälsningar
Tommy.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]