Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan håller på att bytta min topplocks packning, Och har lite frågor.

1. Ventilkåpan är ju limmad. Funkar loctite packningslim ?

2. Kan man lyfta toppen med grenröret på? och montera av detta på bänken?

3. Kan man göra rent ventil kåpan/toppen med stålborste, Eller finns det andra tips?

4. Ska man plana eller ej? Jag har tillgång till att plana topp. Men behövs det? Bilen har gått varm några gånger till och från. Hörde också av en äldre man att det e svårt att plana toppen. För den blir ojämn på andra sidan där kammarna ligger. Vet ej vad han menar eller om han helt va ute och cykla.
Hur möe ska man då plana!?

Tack i förhand!
1: Nej, det funkar inte nå bra med nåt annat än volvos egna (svindyra) lim tyvärr. Sett skräckexempel där folk använt silicon och annat, och det har inte funkat nå bra alls.

2: Det kan du nog, men det lär bli en rejäl ryggbrytare om man inte är 2st när man lyfter av toppen.

3: På utsidan så kan du väl använda stålborste. När du ska bort med gamla limmet så är det rakblad eller nåt i den stilen som gäller, och försiktighet så man inte repar ytan.

4: Mät upp toppen först innan du funderar på att plana.
av *pettson*
1/ Volvolim... volvolim... volvolim
2/ Går inte nåt vidare. Går säkert att trassla ut men ta bort grenröret så blir det lättare från början.
3/ Utsidan tvättas och skrapas. Limytorna rengörs med limlösare som volvo har, alternativt en slipmaskin och RÄTT typ av sliprondell så att endast limmet försvinner. Tar du fel så följer aluminiumen med.

4/ Din topp får vara långt mycket skevare än du nånsin får ta i planslipen. På nåt sätt verkar det som om folk inte är medvetna om detta. Det verkar vara nån hipp sak att plana till höger o vänster. (nu menar jag inte bara din fråga utan den har ställts många ggr.)

Toppen får bågna upp till 0,5mm på längden, upp till 0,3 mm på tvären och max planing på toppen innan den är skrot är: 0,3mm
OM DU planar toppen är du skyldig att märka den med hur mycket den planats inför framtiden. Planar du ska den vara GROVPLANAD alltså slät i ytan utan nivåskillnader, men INTE som en spegel.
Vad är det som händer om man planar mer än 0,3mm? Nog borde det finnas mer spel än så för kolvarna? Borde man inte bara få högre kompa i motor?
av *pettson*
Det är ingen frigångsmotor, redan idag får du med största sannolikhet ventilskrot om du får kamremmen mera än 2 hack fel.
Att plana mera gör att du med stor sannolikhet får skrot snabbare. Att höja kompressionen är inget att eftersträva då all tändmappning utgår ifrån den du har.
Så vad kan hända? Tja.. volvos egen renoveringshandbok anger 0,3 för att ha tillräcklig clearance vid toppvarv med hänsyn tagen till ventilerna, plana mera och bli en av dom som dokumenterar åt oss vad som händer i realiteten i värsta fall?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]