Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har på mina Volvos bytt otaliga stabilisatorstag till kränghämmaren genom åren. Volvo är uppe på åttonde generationen av lösning. Det är stor sannolikhet att det är detta stag. Det yttrar sig som ett klonkande om man kör över små ojamnheter med ena hjulet. Beror på glapp i stagets kulled/er.

Jag har bytt en fjäderbenslgrning som varit kass på ena sidan. Ljudet är ett helt annat. Ibland låter det "booiing" om fjädern drar tillbaka lagringen efter styrutslag. Mindre sannolikt men möjligt. Bytte båda lagringarna på min XC i smaband med uppgradering till bättre stötdämpare men märkte ingen skillnad på lagren trots att de kändes glappa är de var monterade.

MVH
cme
Har liknande ljud på min V70 -04, kanske lite knarrande inblandat och på höger sida. Har jag kört över någon ojämnhet är det som att man "aktiverar" ljudet som då kan komma på vanlig landsväg vid små krängningar. Om det inte "aktiveras" märks det sällan av. Är det detta fenomen denna tråd beskriver?
Jag har en S60 -04 som gått 8300 mil. På höger sida är det ett "gummignissel" vid ojämnheter, typ väggupp. Sen kan det även slå hårt, man känner att det tar i någonstans i karossen vid små gupp. På besiktningen fick jag "bra att veta", främre länkarmsbussning glapp. Det blir väl att plocka ner fjäderbenet och kolla ordentligt vad det kan vara. Lite obehagligt när det slår så hårt att känns i foten (gasfoten), och hörs tydligt även vid väldigt små gupp och ojämnheter.
bonzo2 skrev:Jag har en S60 -04 som gått 8300 mil. På höger sida är det ett "gummignissel" vid ojämnheter, typ väggupp. Sen kan det även slå hårt, man känner att det tar i någonstans i karossen vid små gupp. På besiktningen fick jag "bra att veta", främre länkarmsbussning glapp. Det blir väl att plocka ner fjäderbenet och kolla ordentligt vad det kan vara. Lite obehagligt när det slår så hårt att känns i foten (gasfoten), och hörs tydligt även vid väldigt små gupp och ojämnheter.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... en#p281005

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]