Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av grizen
#285460
Jag lyckas bara dra runt motorn när jag försöker lossa denna. Efter lite forskande på nätet verkar det finnas minst tre förslag för att lösa detta:

1. Volvos specialverktyg för att låsa vevaxelns remskiva ;-//
se http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/

2. "Låsa" spärrskaftet på muttern och "klippa" till med startmotorn... :-O)

3. Lägg i en hög växel och handbroms, detta ska visst låsa vevaxeln...? ?:-/

Jag tycker att alternativ 3 låter enklast, vill ju helst inte behöva införskaffa Volvos specialverktyg och det här med startmotorn låter lite riskabelt.

Så, vad är den samlade expertisens råd?
#285475
Vilken bil/motor har du ?
Det där med handbromsen låter konstigt ..... Har du automat ?
Rent generellt är ju det bästa ifall du kommer åt kuggkransen nånstans. Spärra där med en grov mejsel.
#285496
Det där med att låsa spärrskaftet uppe på vänster rambalk (höger om du står framför bilen) och sen klipper till med startnyckeln är ett inte helt tokigt sätt...
Glöm bara inte att lossa tändkabeln från tändspolen först!!!

Du ska bara lossa bulten. Skruva ur den gör du manuellt...
#287851
Nu är kamremmen bytt!

Vevaxeln remskiva fick jag loss så här:

- Lägg i femman och dra åt handbromsen
- Spärrskaft med ett förlängningsrör på ca 1 meter... :D

Var nog det absolut enklaste och snabbaste sättet.
#537793
Men.. Hur gör man detta bäst när man lyft ur motorn? Det är inte lätt på en fläck kan jag säga, kom gärna med tips!
Detta gäller en urlyft motor som vi plockat bort allt på, bara motorblock med stakar och kolvar kvar, och det förbaskade remskivan.. :)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]