Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
Att förbrukningen är samma som original, innebär det att man kan förvänta sig oförändrad skatt? Det är väl främst vikt och utsläpp som styr den.

Och nästa fråga; försäkringen. Vågar man hoppas att ett D5-trim inte påverkar den nämnvärt. Även om bilen får lite mer pulver så blir det ju ingen racer.
av riha
kave skrev:
riha skrev:By the way, klicka på V70 D5 och du kan ladda hem PDF med visuella effektkurvor också.

Här är direktlänken.

http://www.polestar.se/media/TestPolestar.pdf
Tack för detta.

Trist att de inte tagit bort strypkopplet bara så man kan kör fortare.

Men kan man inte be Volvo göra det då?

Har för mig att man kunde beställa bilen utan strypkoppel, typ om man kör mycket i tyskland o så.
Så var det förr iaf.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
riha skrev:
kave skrev:
riha skrev:By the way, klicka på V70 D5 och du kan ladda hem PDF med visuella effektkurvor också.

Här är direktlänken.

http://www.polestar.se/media/TestPolestar.pdf
Tack för detta.

Trist att de inte tagit bort strypkopplet bara så man kan kör fortare.

Men kan man inte be Volvo göra det då?

Har för mig att man kunde beställa bilen utan strypkoppel, typ om man kör mycket i tyskland o så.
Så var det förr iaf.
??? Är D5an spärrad, det är hade jag ingen om, det är väl effekten som inte räcker till att det ska gå fortare. V70N orkade 225 km/h med 185 hk, V70II 215 km/h med 185 hk pga 10% mera luftmostånd.

Det är väl andra bensin-snikare som är spärrade för att man ska ha kunna ha billigaredäck med läre hastighetsindex och detär väl en om-typning/om-reggning om man ska kunna ta bort fartspärren på dessa.

För övrigt finns ju ingen effektökning i registret för toppfart i grafen så toppfarten bör ju inte öka med om-mappningen.
av riha
JAg syftade mer på att för de bilar som volvo satt strypkopple på så har man tidigare kunnat ta bort den genom förfrågan till Volvo eller i samband med beställning. Sen hur fallet är med D5, 2.4D och liknande har jag icke en aning om.
av ztaffans
AndS skrev:Samma för dieslarna, de har toppfartsbegränsning
Man kan välja bort toppfartsbegränsningen i samband med beställning av bilen om man valt 17" fälgar eller större.
Jag valde bort spärren på min 2,4D Summum där 17" ingår.
Fråga mig inte varför det är så eller varför jag valde bort den, det är ju inget som jag troligen kommer att utnyttja eller ens har möjlighet att utnyttja i originalskick.

Lite kuriosa för intresserade så erbjuder BSR en ppc tuning där 2,4D och D5 ger en effekt på 220hk och ett max vridmoment på 455Nm. Alltså samma för 2,4D och D5!!!! Pris 8900:-. Där ingår även ändring av toppfartsspärr till 250 km/h. Men det är ju det där med nybilsgrantin också förstås.
Länk http://sv.bsr.se/products/t1188/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ztaffans skrev:
AndS skrev:Samma för dieslarna, de har toppfartsbegränsning
Man kan välja bort toppfartsbegränsningen i samband med beställning av bilen om man valt 17" fälgar eller större.
Jag valde bort spärren på min 2,4D Summum där 17" ingår.
Fråga mig inte varför det är så eller varför jag valde bort den, det är ju inget som jag troligen kommer att utnyttja eller ens har möjlighet att utnyttja i originalskick.

Lite kuriosa för intresserade så erbjuder BSR en ppc tuning där 2,4D och D5 ger en effekt på 220hk och ett max vridmoment på 455Nm. Alltså samma för 2,4D och D5!!!! Pris 8900:-. Där ingår även ändring av toppfartsspärr till 250 km/h. Men det är ju det där med nybilsgrantin också förstås.
Länk http://sv.bsr.se/products/t1188/
Självklart är det samma effekt för 2.4D och D5 eftersom det är exakt samma motor i båda bilarna och det bara är lite mappning som skiljer.

Hur valde du bort fartspärren, direkt när du beställde bilen ny på volvo ???

Vad är fartspärren för knäppt för övrigt??? De gamla spärrar na fattar jag som ligger på 210 km/h för det gör ju att man kan välja ett billigare/komfortablare H-däck med 210 km/h som gräns.

Men nya fartspärrarna på 215 km/h är ju helsjukam det finns ju ingen hastighetskod på 215 km/h, du måste hu välja V 240 km/h eller Z med 270 km/h
av AndS
Om jag fattat det riktigt så har 2,4D fartspärr på 210km/h som kan väljas bort vid beställning (17"), men för D5 verkar den inte finnas. Testade att bygga en bil med 2,4D och valde bort fartspärr. Bytte sedan till D5 och fick då meddelande om att valet med att ta bort fartspärr inte kunde väljas.
Men den måste kunna konfigureras bort av Volvoverkstad också.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]