Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur vet du att det är en USA-import? Känns inte som en bra affär att importara en bensindriven större bil till sverige i dagens läge.
NÄR importerades den?
Är den reggad fullt ut, dvs ombyggd till km/h och km-räknare, halvljus mm.?
Normalt är USA bilar annars bra specade, har oftast stolsvärme, elvärmda speglar mm.

Bilen i annonsen har inte rätt fälgar, fälgarna på bilden är till 850 turbo, dvs inte ens rätt typ av bil. Nukan jag inte spårvidd, ET och sånt utantill, men det sänker priset enligt mig.
/greenbay
Hej

Bilen är nog importerad redan, Bilen på bilden är nog det exakta exemplaret som säljs. Tittar på vägverkets hemsida där man kan söka på registernummer så ser man ju att den är importerad från USA.

Att fälgarna är annorlunda spelar nog mindre roll (det såg jag ganska direkt att det var 850 Turbo).

Det är nog dom andra detaljerna som bekymrar mest i så fall, dvs mätare, halvljus och annat som kan vara bra att veta.
Det är mycket mer som skiljer mellan USA bilar och Europeiska.
Motorstyrsystemet är annorlunda pga helt andra avgaskrav i USA
Den har en inbyggd läckdiagnos för tanken bla.
Fjärrkontrollerna har en annan frekvens (inget som betyder något i praktiken) men
det kan ställa till problem vid ett byte av fjärr då en Svensk inte
går att programera in i bilen.
SRS systemet kan vara annorlunda.
Värmepaketet kan vara mindra beroende på vilken marknad i USA den
är specad för.

Näe jag skulle inte vara intresserad av denna bil
USA-bilar har oftast INTE stolsvärme, samma för södra Europa. Knapparna saknas på panelen så vitt jag kan se. Sen har de oftast dubbellåsning på fjärrkontrollen, dvs vid första trycket öppnas bara förardörren, vid andra öppnas hela bilen. Halvljusautomatiken är nog med största sannolikhet avslagen också.
Mätarna har MPH med en liten mindre ring av KM/H, troligen är själva trippmätaren i miles istället för kilometer, om inte den som importerat bilen har ändrat om till kilometer hos Volvo.
Ser nog inte ut som det kommer att bli något köp, så vi kan lägga ner denna diskussion för min del. Om inte någon annan vill diskutera skillnader mellan Europa och USA bilar.

Finns alldeles för många osäkerheter. Jag tror även att klimatanläggningen har sina angivelser i farenheit.
Jag tror du gör rätt. Varför, i Volvoland #1, vill du krångla till det med en US-specad bil? Det måste finnas hundra andra bilar att titta på istället.

Även om du får en US-spec några kronor billigare så kommer den prisskillnaden finnas kvar när du ska sälja den vidare sedan.
andreas_lofgren skrev:Jag tror du gör rätt. Varför, i Volvoland #1, vill du krångla till det med en US-specad bil? Det måste finnas hundra andra bilar att titta på istället.

Även om du får en US-spec några kronor billigare så kommer den prisskillnaden finnas kvar när du ska sälja den vidare sedan.
Är beredd att hålla med. En svensksåld V70N är ju inte direkt lättsåld och en USA-import lär ju vara ännu värre att sälja om man nu inte ska ha kvar den tills det är dags att parkera på skroten förstås. :)
att halvljus automatiken inte fungerar på en usa-Volvo är väl inte så viktigt?! eller? det är la bara å vrida halvljus omkopplaren från "0" till "halvljus" så kan den stå där......så fort man stänger av motorn så släcks ju halvljuset å allt annat oxå, man behöver inte hålla på å vrida fram å tillbaka som på en del andra importerade bilar.....

folk importerar bilar från England, där ratten sitter på "fel" sida...... kan man leva med det, så kan man leva även med "miles" å Fahrenheit.......om man får bilen för "rätta" pengar förstås :)

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]