Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v0lvopob
Hej igen, skrev för ett bra tag sen och frågade om ett problem jag hade med lambdasonden och har nu bytt den, men problemet kvarstog :(, den förra lambdasondens "stift" var helt kritvitt och det kan aldrig vara bra antar ja?

Men iaf, började på Pettsons andra alternativ och började kolla vacumslangar, och när jag rivit ner innerskärmen och tagit loss enl vad jag tror filtret till vacum systemet så rann det olja ur filtret !, Tog då tryckluft och blåste i en del o de tokrann olja ur den :/, Dags att byta alla vacum slangar + filter antar ja? men vad kan ha orsakat detta fel? "filtret" satt bakom innerskärmen på vänster sida, men kan verkligen detta vara boven i att bilen får för fet blandning ? Den blir i princip helt orklös när man närmar sig 3300 varv.
tacksam för svar :)
av greenbay
Om lambdasonden var kritvit, går motorn snarae magert än fett.
Filtret är kolkanistern, som tar hand om, och lagrar bränsleångorna mellan de tillfällen då dessa under kontrollerade former släpps in i insuget via evap-ventilen.
Olja i denna kanister... kanske är det så att någon förare/ägare konstant har tankat upp till absolut max i påfyllningsröret?, det kan då orsaka att det samlas bränsle i kanistern, men olja... har just nu ingen bra förklaring på den saken.
Har du bytt bränslefilter, kanske kollat bränsletrycket? Det verkar ju snarare som om motorn går magert.
Fanns det några felkoder?
/greenbay
av v0lvopob
greenbay skrev:Om lambdasonden var kritvit, går motorn snarae magert än fett.
Filtret är kolkanistern, som tar hand om, och lagrar bränsleångorna mellan de tillfällen då dessa under kontrollerade former släpps in i insuget via evap-ventilen.
Olja i denna kanister... kanske är det så att någon förare/ägare konstant har tankat upp till absolut max i påfyllningsröret?, det kan då orsaka att det samlas bränsle i kanistern, men olja... har just nu ingen bra förklaring på den saken.
Har du bytt bränslefilter, kanske kollat bränsletrycket? Det verkar ju snarare som om motorn går magert.
Fanns det några felkoder?
/greenbay

Fick felkod 5.1.2 Korttidsbränsleblanding för fet. Men nu efter vi bytte lamndan och nollställde så försvann den, men bilen står fortfarande på tomgång och typ dyker på tomgång, o de stinker verkligen bensin :p så det låter ungefär som att den står och dränker sig i bensin.
nån kompis sa till mig att ifall den ventilerar ur Röret där oljestickan sitter så är nån vacum slang igensatt. men kan verkligen det vara problemet i detta fallet? Om man nån gång råkat fylla för mycket olja i motorn kan den då trycka ut det i systemet?
Bilen är iaf en 850 glt -92a.
av *pettson*
Du har fått 5-1-2 på bilen. Jag får anta att det är i uttag A2 eftersom du pratar om bränslet.
Här är vad koden betyder. TROLIGEN är massmätaren problemet eftersom det inte löste sej med sonden. Det måste som du ser, inte vara massmätaren heller utan det finns flera alternativ. Bara att felsöka på.

Felkodsinformation Felkod 5–1–2 LH 3.2

Villkor

Integratorns värde är ett mått på hur insprutningstiden som är programmerad i styrenhetens basprogram behöver förändras för att motorn skall nå sin optimala blandning av bränsle och luft. När den optimala blandningen uppnås är l= 1. Om motorn går fett minskar integratorn så att insprutningstiden minskas för att optimal blandning skall fås igen. Om motorn går så fett att integratorn når sitt minläge (undre gräns) och stannar kvar där i 166 sekunder sätts felkod.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak/er

-Lambdasondens signalledning kortsluten till spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning och problem med körningen.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]