Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RaggarDicken
kopplingen på min 855 T5 har sitt egna lilla liv verkar det som?
när man "smyger" lugnt fram med ytterst lite gas nästan så han hackar sig fram så funkar den bra men så fort jag ska ge på lite gas för att komma iväg snabbt så till en början får ja dragläge men den släpper när jag fortsätter släppa kopplingspedalen emd samma motorvarvtal och precis när jag släpper foten från kopplingen så hugger den.
är kopplingen slut eller är det bara ett enkelt fel?
blir lite halvt irriterad på problemet..
någon som vet vad det kan vara ?
av greenbay
Om du kör på 4 eller 5 an och kickar till på kopplingen med full gas, så skall den "ta" nästan direkt igen, annars är den slut. Om den "slirar men tar i alla fall", eller hur man nu skall beskriva symptomen, så kan det vara olja på lamellen, ifrån en läckande vevaxeltätning. Då kan man oxå säga att den är slut, det blir packboxbyte och lamellbyte.
/greenbay
av RaggarDicken
greenbay skrev:Om du kör på 4 eller 5 an och kickar till på kopplingen med full gas, så skall den "ta" nästan direkt igen, annars är den slut. Om den "slirar men tar i alla fall", eller hur man nu skall beskriva symptomen, så kan det vara olja på lamellen, ifrån en läckande vevaxeltätning. Då kan man oxå säga att den är slut, det blir packboxbyte och lamellbyte.
/greenbay
har märkt att de läcker olja mellan motor o låda
kan de vara möjligt som du skrev att det kan ha kommit olja på lamellen?
av greenbay
Ja, det är tyvärr fullt möjligt.
Det är även fullt möjligt att byta det som behövs hemma, så det finns hopp, om du har lite verktyg och tak över huvet.
/greenbay
av RaggarDicken
greenbay skrev:Ja, det är tyvärr fullt möjligt.
Det är även fullt möjligt att byta det som behövs hemma, så det finns hopp, om du har lite verktyg och tak över huvet.
/greenbay
okej då vet jag vad jag har att göra framöver när jag märker att kopplinge börjar bli sämre :lol:
tack för tipset iallafall :-)-)
av Andy1983
Ett tips bara, och följ detta så slipper du göra samma miss som jag. Köp packboxen till vevaxelen från Volvo original, alltså inte pirat då det är STOR skillnad på pirat och originalens material. Jag fick byta min två gånger då den började läcka efter två veckor med packbox från skruvat. Redan när vi satte i den var den hård, men tänkte inte på det då eftersom jag inte hade något att jämnföra med. Men den var mycket hårdare än original, för att inte tala om när vi tog av den igen efter 2 veckor, stenhård. Sätt även lite locktite på anläggningsytorna så tätar det fint. Koppling kan du dock köpa på Skruvat.se, kommer nämligen från sachs.

Lycka till
av *pettson*
Nu vet jag ju inte hur skruvats packbox är så dom kan jag inte sia om alls, och jag har endast monterat 5 orginalpackboxar mej veterligen. Så just dom kan jag inte uttala mej nåt stort om heller.(orginal)
Då har jag iallafall hunnit montera ett par hundra så kallade *pirat* av olika fabrikat (t.ex elring) totalt. INGEN har kommit tillbaka med läckage dom åren jag jobbat. Sålänge packboxen är av nya utförandet med filttätning mot svänghjulssidan så bör allt vara helt korrekt en lång tid framöver.
Jag får förmoda att alla som monterar packboxarna använder volvos verktyg till detta (eller motsvarande verktyg) så inga skador uppstår i tätningsytor eller att packboxarna kommer in snett? I övrigt ska ALLA packboxarna dras in TORRA utan tätningsmedel, endast tätningsläpparna ska vara infettade så dom inte går torrt mot stålet. Behövs tätningsmedel är antingen halvorna inte rätt ihopdragna (blockhalvor eller topphalvor) Eller så utförs jobbet på fel sätt. Packboxarna är av material som tätar runt mot aluminiumen utan andra medel.
av Andy1983
Skruvats packbox hade tyvärr betydligt mindre filt än Volvos original, och tipset med tätning fick vi av Volvos verkstad i Trelleborg. Skruvats packbox var rätt monterad med lånat Volvo verktyg men som sagt, den var hård vid montering och tyvärr stenhård vid demontering 2 veckor senare, alltså i det närmaste härdad så den gick att knäcka sönder nästan. Den hade dessutom bara en fläns runt fjädern mot Volvos 2 flänsar. Oavsett vilket, skrev inte detta för att hamna i diskution utan för att dela med mig och höja ett varningens finger för att människor ska slippa göra dubbelt jobb för det suger vill jag säga. Finns säkert många sätt, vi gjorde detta sätt och det funkar finfint för mig

:D
av *pettson*
problemet med att använda tätningsmedel runt en packbox är att den inte får rätt friktion. Den går antingen lättare att trycka ut eller så går den inte att trycka ut alls när det blir såpass högt vevhustryck beroende på limtyp. Det brukar sluta med ordentliga skador i vilket fall tyvärr.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]