Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoppa
hej igen,hoppas att denna rubrik ska ge lite fler svar.undrar när haldex kom på v70 modellerna,vet att det är 03 men från vilken månad räknas det och finns det ingen sen 02a som kan vara en haldex modell.övriga tips förutom detta är också välkommna.
av Xotica
Jag svarar dej i denna tråden med, men du kunde ha fortsatt skriva i din orginaltråd
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 32#p284332

Saxat från Wikipedia :2003 års modell av V70 introducerade fyrhjulsdrift från Haldex, kombinerat med antingen den nya 2.5T bensinmotorn på 210 hk (som ersätter 2.4T) eller nya D5-motorn på 163 hk.

Här står det lite mera ingående om olika uppdateringar av volvos v70 modeller över tid
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

//Xo
av hoppa
ok,det är första gången jag är på detta forum så jag får bättra mig.tackar för svaren.varför jag undrar om allt detta är att jag har tänk byta bil innan vintern.frågan är om det blir en volvo eller ett annat märke.alla har väl sett reklamfilmen där en viss bil kör uppför en backhoppnings backe.
av greenbay
Bilen som kör uppför en hoppbacke, får hjälp av en vajer....
Jag har inte sett det själv, de första gångerna reklamen sändes skulle det synts, sen klipptes filmen om ngt.
Det är troligen inte sant i alla fall, det där med att köra uppför hoppbacken.
/greenbay
av J.F.S
greenbay skrev:Bilen som kör uppför en hoppbacke, får hjälp av en vajer....
Jag har inte sett det själv, de första gångerna reklamen sändes skulle det synts, sen klipptes filmen om ngt.
Det är troligen inte sant i alla fall, det där med att köra uppför hoppbacken.
/greenbay
Antar att det är Audi-reklamen du menar?

Vajern sitter där som säkerhet (enligt filmen) och de gör ingen hemlighet av den eftersom det inte vore så kul om bilen skulle börja glida baklänges i en hoppbacke :-O)

Om de verkligen kör upp eller inte kan jag ju såklart inte svara för. Den enda jämförelse jag har att komma med är min egen A4 1.8TQ -01 jag hade mot en V70 XC -01 där jag "vann" överlägset. Jag hade ett släp med tre skotrar på och min bil tuggade sig upp för en ganska så snäll men snömoddig backe utan problem. XCn med släp och en skoter kom inte upp....
av hoppa
okej,tanken var inte att diskutera reklamfilmen utan om haldex systemets förträfflighet eller inte samt när exakt det började finnas på v70 bilarna.jag vet inte vart eller vad man kan se att en bil har haldex.bilars årsmodell och tllverknings datum har ju ett visst datum men när är det.inte jag men en annan som jag känner har haft två likadana bilar av samma årsmodell där det skilde ganska mycket i bla detaljer och mekanik.en var en tidig 03a den andra en sen 03a dock 03or på reg papperet.ej volvo bilar.sen var tanken att om inte haldex systemet är bra för mina behov,ja då blir det en annan bil,kanske en backhoppningsbil.kör mycket med släp och har oftast två skotrar plus packpulka och övrig last på.då det alltid skall backas och fixas med sånt så är jag less på att fastna jämt.kan vara ett fel mellan ratten och stolen men det är inte mer lärbart så då får vi byta bil istället.tackar för era svar hoppas på fler.
av J.F.S
Ber om ursäkt för sidospåret! Jag tror säkerligen att Volvo jobbat ikapp glappet mot tex Audi på lite nyare modeller. Jag har en bekant som åker V70 D5 AWD -05 och är toknöjd med fyrhjulskrafset. Han drar även släp med skoter ;)

Volkswagen koncernern har använt Haldex ett längre tag när det gäller märket Volkswagen, är osäker på årtal men mig veterligen har det fungerat mycket bra där. Om jag inte minns helt fel så hade även vissa Audi (A3?) Haldex.
Användarvisningsbild
av flyvert
Oavsett Haldex eller den äldre kopplingen av viskotyp är väl vinkelväxeln på V70N AVD en svag länk som du bör kolla upp.

Fick byta min V70N-04:s vid 10.000 mil (5500 i självrisk på maskinskadeförsäkringen). Efter 12.000 (om du har Volvia, andra bolag terminerar maskinskadeförsäkringen vid 10.000) kostar det 13-15 kkr :cry:

Problemet är att det inte är så lätt att se ifall splinen som driver vinkelväxeln ruttnat eller ej. En del bilar har jag läst att de har "knakat" vid påfrestning på fyrhjulsdriften, t.ex. vid backning & slirning vilket kan kanske tolkas som "glapp" eller "hopp" på splinen vilket troligen är väldigt nära totalhaveri. Det finns folk som undrar "varför i h-vete driver inte bilen på bakhjulen" och som har kört så i flertalet mil utan att oserverat att splinen till vinkelväxeln har rasat (har själv en kollega som suttit i denna sits).

Sen brukar vinkelväxeln läcka olja och bli sådär guldbrun till färgen - om oljenivån i vinkelväxelhuset blir för låg slutar det väl med ras även då antar jag? ?:-/

-> Kolla att den driver på alla fyra
-> Lyssna efter missljud (om du kan)
-> M-Test?

/f
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]