Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av todde90
Bild

Det är något som läcker på min 745, och jag har nu varit duktig och lokaliserat läckan men vad är det för något som läcker?

det är den svarta saken med massa vitt på tror att den förra ägaren har försökt fixa den med silikon eller nått

den är placerad snett upp till höger från gaspedalen
lilleman skrev:det är värmekranen den öppnar och stänger för vattnet till värmeelementet.

mvh/roger
då vet jag det

är värmekranen lätt att byta?

och finns det någon guide till hur man gör det ?

mvh/tobias
Det är än lätt sak att byta, vet inte om det finns någon guide men om du kollar noga så inser du snart att det inte är så komplicerat att utföra detta, lite trångt och bökigt men det går :wink: Tappa ur kylvattnet innan du lossar slangarna och ha då värmen på max, sen lossar du wiren till värmereglaget som sitter med ett klips, lossa slangarna och lossa värmekranen från sitt fäste, montera i omvänd ordning :-)-) Du bör sedan efter bytet lyfta på mattorna och torka ur så du inte har massa vatten på golvet :wink:
Vovlo_Henrik skrev:Vilken årsmodell?? Har du den med 2vajrar? Prova att ändra reglaget till värmen det kan hjälpa :-)-)
det är en 88 med en vajer

jag lyckas inte få i vajern på "plastarmen" som den ska reglera, tar jag bort kranen så kan jag få i vajern men då kan jag inte få kranen i rätt läge så att jag kan montera den igen har försökt hela jäkla dagen men fortfarande inte lyckats så nu får det vara till i helgen
Hmm på en -88 med bara en vajer brukar det inte vara några problem :???: Om du först sätter i wiren i "plastarmen" och sedan monterar värmekranen utan att sätta dit klipset som håller wiren, du sätter alltså dit klipset när kranen är på plats.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]