I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag undrar vad man tjänar på att byta ut sitt befintliga avgasrör mot ngt annat, tex FERITTA lr BSR i antingen 2.5 lr 3" avgasrör. även kat kan tänkas bytas ut ifall det rekommenderas.
Bilen är en V70N 2.4T -03 med steg1 BSR
//Xo
Du lär redan med ett steg 1 känna av framför allt en bättre gasrespons och du kommer antagligen även att få ut lite mer effekt. Men den blir inte större än att det lätt kan förväxlas med placeboeffekt. Men responsen bör du känna av tydligt.

Men har du inga planer på att trimma vidare och det gamla avgassystemet är helt så lägg pengarna på någonting annat. Måste avgassystemet bytas så shoot :)

2.5" skulle jag rekommendera, 3" låter för mycket för min smak.

Jag hade ett 2.5" simons och 3" dp på min 9k och det lät precis som jag vill ha det. Utanför bilen så hördes det en tydlig skillnad med ett skönt muller. Men inne i bilen så hörde jag inte skillnaden förrän när jag stog på för fullt.
Att sitta och köra 50mil med ett 3" som mullrar hela tiden skulle jag inte stå ut med utan en väldigt stor poplåda ;)
Beror ju på om du tänkt byta hela systemet eller bara efter katalysatorn? Att byta efter katalysatorn tillför bara ljud. Vill man ha skillnad i prestanda så lägger man pengarna på 3" downpipe och en mer flödesvänlig katalysator i första hand om man inte byter hela systemet.

Ska du byta hela vägen så är det 3" downpipe + katalöysator och resten 2,5" som ger bäst reultat. I och för sig kan det gå att pina ur någon enstaka hk mermed fullt 3" men man tappar lite i gassvar på lägre(!) flöde och så låter det en hel del med fullt 3"
Brainy skrev:Jag hävdar dock att du kommer märka en bättre respons med halvsatsen med fullflödesdämpare.
Jag hävdar motsatsen av den enkla anledning att man vill ha fullt flås direkt efter turbon (= ökat differenstryck, alltså det tryck som driver turbon) för att få tryck fortare och därigen en bättre momentkurva. Och visst kan en halvsats påverka lite, men det är just lite och den tillför som sagt mest ljud.
Marlboroman skrev:
Jag hävdar motsatsen av den enkla anledning att man vill ha fullt flås direkt efter turbon (= ökat differenstryck, alltså det tryck som driver turbon) för att få tryck fortare och därigen en bättre momentkurva. Och visst kan en halvsats påverka lite, men det är just lite och den tillför som sagt mest ljud.
Hur rekommenderar du att man ska göra då ?
På BSR t.ex måste DP kombineras med steg 3-mjukvara.
bsrab.se skrev:Turbo-Framrör
Till vissa turbobilar finns BSR 3" framrör med sportkatalysator som ger ytterligare effektfördelar och möjligheter till ett högre laddtryck och ett bredare laddtrycksregister. BSR framrör måste kombineras med BSR sportsystem och BSR Steg 3 programvara.
Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]