Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av egaf56
Hej, har en V70N D5 05 som gått drygt 12 500 mil. Igår gick bilen över i "Limp Mode" under ett omkörningsförsök i uppförsbacke. Inte så kul att tappa orken i det läget :) Hur som, efter omstart funkade den igen. Tills idag, då samma sak hände två ggr. I samma läge, alltså extra gaspådrag i uppförslut. Fick hjälp av en Mekonomen verkstad att ta ut felkoder (vet inte vilket instrument han har)
1, P1300, Luftmassemätare fel värde, konstant
2, 9210, Farthållare orimligt värde, intermittent
3, 2505, Bränsletryck för lågt, intermittent
4, 1200, Insugslufttempgivare orimligt värde, permanent
Tilläggas kan att jag tycker mig känna en diesellukt i och utanför bilen efter körning, som jag inte noterat tidigare.

Har nollställt koderna, och fick uppmaning att köra vidare för att kolla vilken/vilka koder som kommer upp.

Är det någon som har råkat ut för något liknande?
av Arne
Kolla bränslefiltret så det inte är nåt läckage där, eller att filtret skulle ha varit bytt. Det sitter framför höger bakhjul under bilen.
Användarvisningsbild
av isak
hej
eller lyft på kåpan över motorn ock titta så du inte har dieseläcage spridarrör, ventiler på fördelningsrör, högtryckspump läckoljeledning? spridarörsläcage kan vara svårt att se, låt motorn gå på tomgång o blås med trycluft vid kopplingarna ser du om du får en dimma upprepa eft- någon minut där det ser misstänkt ut.
behöver inte vara stort läckage för gå i nödprogr-.
lycka till.
isak
av egaf56
Tack Arne och isak för era förslag.
Kollade först bränslefiltret, då jag nyss hade haft den inne på service, men där såg det torrt o fint ut. Då lukten av diesel ökade kollade jag mer noggrant i motorrummet och såg till slut en droppe trilla ner på vad jag tror är startmotorn. Ringde Bilia i Eskilstuna och bad om hjälp. En av teknikerna ställde upp och kunde ta emot mig med en gång. Kändes lite olustigt att köra omkring med bränsle rinnande på motorblocket. Han gjorde exakt vad du föreslog isak och hittade ett läckage i ett av spridarrören. Efter åtdragning med nyckel försvann läckaget! Inget ville han ha betalt heller. Kommer garanterat att anlita honom igen, för att få möjlighet att betala tillbaka.
Tack igen för hjälpen!
Användarvisningsbild
av isak
hej.
roligt att det fixade sig för dig.
du kommer säkert att få frågan av en del experter varför röret inte böts ut????
men som du konstaterade gick det att dra åt.
isak
Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]