Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
Har nu kollat mer noga, avfettning, spolning, tvätta bilen (30 min = slarv) ingen läcka, sedan körde jag en kort bit i lugn och ro = ingen läcka sedan ca 7 kilometer i ett hårdare tempo och sedan under bilen USCHHH hela "baksidan" av tråget (där pluggen sitter) droppa det olja från och jag kröp under och titta och det kommer inte någon olja från sidan på tråget inte heller i skarven mellan låda och motor.

men när jag tittar upp på "baksidan" av tråget är det oljigt hela vägen längs skarven mellan tråg och block ( om det stämmer) sedan ser det ju ut som det är en ram ovanförtråget (ja jag är amatör) där ser det ut som det är oljigt också. kan det vara så att min vevhusventilation är igen gojsad och packningen mellan tråget är dåligt så när jag gasade på så kom oljan? eftersom det inte läckte innan (fyllde i och för sig på olja innnan 7 kilometersfärden men bara en bit ovanför strecket då oljans nivå var under strecket innan.

för det kan väl inte vara så att det var för lite olja i motorn och därför läckte det inte den första lilla streckan?

rörigt jag vet men hoppas någon kan ge svar.

är det lika drygt att ta ner tråget på min som en 850?
tack för det med oljestickan, jag vet det där med nivån men jag har tänkt byta olja om jag löser läckan och vill ju inte fylla på massor i onödan

dum fråga kanske men hur och vart skall jag kolla om det är turbon tittar jag upp vid "baksidan" av sumpen/tråget så är det väldigt trångt och jag vet inte vad jag skall leta efter

ser förvisso torrt ut ovanför den "andra" flänsen ovan tråget kan det fortfarande vara turbon då?

skadar ju inte om det finns bilder....;)
av *pettson*
Du vet ju vart turbon sitter utan att gissa.
På undersidan av turbon sitter ett rör. Det röret går nedåt och ansluter mot motorblocket. Kika vid bägge anslutningarna. Dels på turbon och dels där röret går in i motorn. Är det olja eller oljefritt?
*pettson* skrev:Du vet ju vart turbon sitter utan att gissa.
På undersidan av turbon sitter ett rör. Det röret går nedåt och ansluter mot motorblocket. Kika vid bägge anslutningarna. Dels på turbon och dels där röret går in i motorn. Är det olja eller oljefritt?

Jag var ute i sommarnatten med min kalla burkcola och kröp under bilen och kika ner under motorhuven (kröp under med modifikation jag kom in en bit) och det jag kom åt att se var att det var kladdit under "början" av turbon tror det var röret du pratade om, jag är ju väldigt dålig på alla slangar och dess funktioner men det var kladdit vid två olika mindre "slangar/rör" har jag för mig också, är det möjligt att oljan tar sig där ifrån till baksidan av sumpen och får det att rinna så det ser ut som det kommer från skarven mellan sumpen och blocket?

*edit* vakna nyss och fick då en tanke som jag på grund av min dåliga koll på turbofunktionen inte kan svara på, kan jag kolla detta läkage genom att göra rent igen sedan ha bilen på tomgång och kolla om det läcker lika ymligt och i fall det inte gör det åka ut en lugn sväng sedan kolla och om det fortfarande inte läcker åka en till och "köra" turbon.

jag bor så till att det händer att jag ofta kör lite hårdare de sista km innan jag kommer hem och det är ganska mycket olja på gruset hemma men jag kan inte minnas några stora mängder på andra ställen jag stått utom igår då jag körde hårt och sedan stanna på en parkering.
Tog bilder men får för allt i världen inte över dem från min SKITTELEFON till datorn

Jag tog bort plåten ovanför turbon och jag såg att i skarven mellan det grova "röret/slangen" som går ner i turbon uppifrån har det runnit ut olja men det såg inte ut att ha FORSAT ut det sitter ju två slangklämmer med nån cms mellanrum kan det vara så att det är sådant tryck där så det står en stråle därifrån och det därför inte blir så kladdigt vid turbon trots läcka där?

kom inte åt att se något rör under turbon men när jag kollade underifrån så såg jag tunnt rör som går bort från turbon åt höger längs med blocket typ (inte det som går överst) det var blöt av olja

runt den "stora" anslutningen som ser ut att sitta med fyra bult där är det snustorrt runt.

men eftersom jag körde väldigt runt till GDS hallen (1 mil) och det inte droppa ens i närheten med olja som det gjorde i går när jag "körde på" så borde det ju ha med turbon att göra.

läste någonstanns att en person som haft läcka vid returen för turbon hade samma symptom som jag och att hans turbo inte var sölig av olja heller
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]