Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle byta kamrem på 850:in med B5254F-motorn.
Tittade en lång stund runt kamdrev och vevaxeldrev, men hittade inga oavsett hur jag snurrade veven. :evil:
Har du tagit bort remmen?
Ska finnas litet spår på båda kamdreven, och även på veven.
Har du redan tagit bort remmen utan att märka upp så är det enda tyvär att gära som föregående svar. Kolla länken.

uffe
850Bitch skrev:Har du tagit bort remmen?
Ska finnas litet spår på båda kamdreven, och även på veven.
Har du redan tagit bort remmen utan att märka upp så är det enda tyvär att gära som föregående svar. Kolla länken.

uffe
Nej remmen sitter på. Ville inte lossa remmen innan jag var säker på att motorn var nollad. :wink:
av *pettson*
Jodå det finns markeringar. Kan inte tänka mej att just din bil bara blev utan dom. Däremot är det inte lätt om man inte vet vart man ska leta. Sen ska man veta ytterligare att markeringarna endast är diffusa markeringar då all helt 100% ig inställning just sker ifrån spårsidan på kamaxlarna precis som du fått en länk om.
Vevaxeldrevet lovar jag också har sin markering liksom oljepumpen som du syftar emot.
Hittar du absolut ingenting trots nogrann kontroll (vilket vore det örsta fallet jag känner till). Så är det väl till att inhandla/ tiilverka två tolkar då. Det finns en till veven som liksom till kammarna är överlägsna markeringarna.
Är man således markeringslös trots allt, så trycker man in tolken bakom startmotorn, vrider upp veven tills den hamnar mot tolken. Trycker in tolken i kamaxlarna, eller så får man lossa dom justerbara dreven, flytta kamaxlarna tills tolken går in. Sen utför man sitt kamremsbyte, släpper remspänningen, checkar så det är spänt runtom, sist drar man åt dreven. Nu står GARANTERAT motorn på noll, vart dreven än pekar.
bytte vattenpump och kamrem på dotterns bil igår och den markeringen är jätteliten!!! :)
ser ut som ett liiiitet jack mellan kuggarna.Sitter i framkant på hjulet..
Hade han som hjälpte mej inte visat hade jag nog stått där med nu.
Och han hade med en tolk.... ett sånt smidigt verktyg!!! :)
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]