Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Handbroms med dess bromsbackar är ur min synvinkel felkonstruerade
Oavsett om om man köper nya belägg så är de precis samma.
Klagar du hos Volvos återfärsäljare så får du ingen respons.

Backarna är konstruerade och tillverkade enligt följande

Järnmaterial i sjäva backen. belägg limmat på järnbacken.
Fukt får järnbacken att rosta och beläggget släpper från backen.

Då man inte åker omkring och bromsar med handbromsen så blir den inte varm och på så sätt får bort fukten, så släpper den från järnbacken.

Den är alltså felkonstruerad och går sönder långt före beläggen är utslitna och rimligt antal år.

Resultatet blir alltförofta att bilen inte kan rubbas ur platsen eller att belägget kilar sig under färd och det blir haveri med höga kostnader.

Detta är sanningen som Volvo inte vill erkänna.
En skitkonstruktion! :evil:

Jo, jag är tekniskt utbildad (teknologie kandidatexamen, högskola) och har tillräcklig kompetens för att komma med detta påstående.
Men samma slutsats kommer vilken normal bilmek som helst komma fram till utan massa timmar på skolbänken, räcker med normalt sunt förnuft.
Dock inte slarviga konstruktörer som skiter i att rådfråga folk med erfarenheter av att serva bilar.
(avsåg inte att de skulle prata med mig utan samla in erfarneheter och synpunkter från servicetekniker)

Men sedan till det riktigt tråkiga
Alla kan göra fel men ändå så fortsätter man med samma skitkonstruktion och kan ge mig 17 på att samma konstruktion sitter på nya V70 år 2009

Och till alla som nu råkade bli oroliga, se till att inspektera och byt handbromsbackar regelbundet så är detta inget större problem.

mvh Roland
det där med handbromsen hände på min förra V70 också, en -98 och till -06 så ser dom precis likadana ut!
borde vara fastnitade som många andra biltillverkare brukar göra!
Jo det stämmer att detta inte bara är V70N som har denna skitlösning.

Nitade band kostar mer.
Antag att nitade kostar 10 kr mer per bil och man säljer 500.000 bilar per år med dessa billigare band,
så blir bara denna del på bilarna 5 miljoner billigare per år.

Dett hannar på inköpsansvarigs målkort och han kan därmed inkassera högre bonus.

Enkelt.

Vad det kostar i förlorat anseende för bilmärket ligger inte på inköparens målkort.

mvh Roland
Hur ofta är svårt beroende på hur mycket fukt som kommer in och hur salthaltig miljö man har och hur väl man kan få fukten att torka.

Skulle gissa att plocka isär för att göra rent var 5.000 mil och byta åtminstone efter max 10.000 mil kan vara lämpligt.

(förhoppningsvis kommer fler in med rekomendationer här)

Att plocka isär bromsarna är rätt så enkelt och behöver endast normala verktyg samt en 7 mm insexnyckel.

mvh Roland
av TISA
Ringhede skrev:Jag har en sådan. Tidigt uttagen V70N 2,4T
Förutom massa fel en jättebra bil

Tänk på att denna modell har massor av barnsjukdommar.
De flesta är förhoppningsvis åtgärdade nu.
Kika på vad det sitter för spjällhus. Gul lapp så är det bytt. Vit lapp så välj annan bil.

Kolla
avgasrörsfäste
stag krängningshämmare
när byttes handbromsbackar
Kamrem bytt vid 16.000 mil?
Spindelleder, bussningar framvagn
Slangar till bromsar fram utan sprickor
Motorfästen hela, även övre fästet?
Dörrlås fungerar och går öppna stänga med fjärren utan problem
Styrslagsberänsare bytta till nyare versionen (kom ca -01-02)
Inget läck mellan växellåda/motor
Inget olje läck fram vid vevaxelns främre del (kan bero på övertryck i motor pga igensatt vevhusventilation)
Lister vid framruta utan bubblor i lacken eller matta
Gångjärn tankluckan helt ? (kostar under 100kr men om man missar kostar det helt ny lucka.)
Strålkastartorakare, men de bukar oftast vara ur funktion.
Att det går lägga i växel då motor är kall. Går inte kontrollera på varm motor eller bil som nyligen körts.
Kolla även att sätesvärme fungerar och att luftkonditionering funkar som den ska.
Ventil til lturbotryck, ger ryckig gång och dålig kraft i motorn

Bromsskivor kondition men får ses som slitagedel vilket gäller alla årsmodeller

mvh Roland

Håller fullständigt med ovanstående, har själv en Sen V70N 2,4T -00 geartronic som snart passerar 29000mil. fullservad på volvo men har fått åtgärda precis allt i din lista. kan dessutom lägga till övre fjäderbensinfästningar samt lagringar, plus hjullager fram. på min automat så orsakade ett extremt glappt momentstag under motorn att min växellåda växlade hårt.. och då menar jag pisksnärt hårt. men nu går hon som en dröm. :)
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]