Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atlas86
justerade tomgångs motorn ??? ne de gjorde jag inte. hur gör man de i sådanafall ? Jag nollade fel koderna genom att rycka 1:ans säkring men någon justering har jag inte gjort.

Men berätta gärna hur man gör de !
av atlas86
jag tänkte väl det hehe.
Spjäll lägesgivaren är ok klickar så fort spjället öppnar.

Var b la de första jag kollade. har nämligen råkat ut för att något pucko försökte justera tomgången på kompisens bil genom att skruva på staget till spjället :D .

nu har den inte dött i veckan efter jag bytte tomgångs motorn men den sjunker till 500 rpm så fort man frikopplar.
Kan de vara så att b230 fk maskinerna sjunker till 500 och sedan kommer upp på 950 ca ?

har aldrig haft en LTT innan.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
På B230 F motorerna finns det två tomgångsvarv. Dels det du justerar på spjället (Den ska vara inställd på ca 500 varv på B 230 F), dels den som ECU justerar via tomgångsventilen (ca 700 varv på B230 F). Vet inte vilka varv som gäller B230 FK, men det låter som att din tomgångsventil träder in för sent.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Har du kollat LMM?

Du bör ha en LMM med volvonummer: 3517020, Bosch Nr.0280212016.

Börja med att koppla ur kontakten och mät resistansen (ohm) mellan stift 1 på kabeln (blotta gummidamasken mot kabeln så ser du nummermarkeringarna) och (bra) jord. Ska vara 0 ohm.

Vrid på tändningen, läge 2 (körläge) och mät spänningen mellan stift 5 på kabeln och jord. Ska vara batterispänning.

Koppla in LMM och mät spänningen mellan stift 3 och jord. Ska vara 1,4 (1,35-1,42) volt.

Kan prova med att helt enkelt rycka kontakten när den går på tomgång, för att se om det lägger sig stabilare.

Och om du har ett sportluft filter, typ Pipercross?
Så MÅSTE det tvättas ofta, gärna med 1-2månaders intervall. (helst 1 månad).
För annars så är risken att dom släpper igenom förmycket skit, som förstör tråden i LMM.
av atlas86
hej

Jag har provat att rycka lmm på tomgång och då går den illa alltså sämre.
har ett öppet filter från biltema. Har också hört att de kan hjälpa med att montera original luft burk, förstår inte hur de ska kunna spela någon roll ? Har märkt att bilen dör oftast när jag kört med laddtryck alltså axxat.

vet fortfarande inte vad som är felet.
Varför köra med öppet filter?? Originalbox med ett anpassat filter för denna från ex pipercross duger gott och väl :wink:

Men om bilen dör vid belastning så borde felet vara att den inte för tillräckligt med bensin, se över bränslefilter och bensinpump kan vara en bra ide :-)-)
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
atlas86 skrev:hej

Jag har provat att rycka lmm på tomgång och då går den illa alltså sämre.
har ett öppet filter från biltema. Har också hört att de kan hjälpa med att montera original luft burk, förstår inte hur de ska kunna spela någon roll ? Har märkt att bilen dör oftast när jag kört med laddtryck alltså axxat.

vet fortfarande inte vad som är felet.
Prova att mäta LMM ändå.
För bilen fungerar hjälpligt även utan LMM. Då går den in i typ ett "nöd program" för motorstyrningen. För att man skall kunna ta sig till närmsta verkstad.
Men den brukar lägga sig på en stabil tomgång om man tar bort LMM.
Går inte super att köra, men utan belastning puttrar den på.

Dom öppna filterna släpper igenom för mycket skit, om man inte tar hand om filtret på rätt sätt.
Sen är väl inte Feltema direkt kända för kvalitet.

Har du kollat bränslepumpsreläet?
Om du tar bort askkoppen, och kikar in "bakom" säkringarna så sitter där ett relativt stort VITT relä. (var det iaf på min bil)
Det var kass på min bil, när man körde så bara tvärdog bilen.
Det var reläet som hade några spruckna lödningar, när reläet blir varmt så "böjer" sig kretskortet och tappar kontakten.
Plocka ut reläet och dela det, o syna lödningarna.
Är dom spruckna (Kolla noga) så kasta det, o köp ett nytt.
Tror att det går på 420:- hos Volvo. Om jag inte minns helt snett.
av atlas86
hmm ska kolla och mäta på lmm. Har bytt bränsle filter nyligen så de är inte att den inte får soppa tillräckligt !

den dör inte heller när jag kör utan går kanon !!! Men jag tappar tomgången ibland det är mitt problem.

Anledningen till att jag kör med ett öppe filter är att man får snabbare gas respons spec på en överladdad bil.

Bränsle pumps relä skulle ja nog utesluta eftersom bilen inte dör när jag kör eller står på tomgång. utan problemet är att ibland tappar den tomgång när jag t ex motorbromsar och frikopplar vid en korsning etc.

men om de finns flera som tror att de kan bero på att jag har ett öppet filter på så kan vi väl hjälpas åt att fundera ut varför det skulle göra skillnad på öppet filter och luftburk ?

bytte ju tomgångs motor i förra veckan och då var den bra i hela veckan dog aldrig för mig ramlade ner till ca 500 rpm men lade sig på 950 rpm ganska fort. men nu har den börjat dö igen...

Vad kan detta vara ?

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]