Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Angående lagligt och däck ;
jag tror ingen polis kommer att sätta dit dig om du har ETT däck som är fel
- du har ju inte dubbar på ditt reservhjul,
och det är inte olagligt att ha ett dubbdäck som reservhjul på sommaren.
/emwtur
Om det nu var lagligt så varför har de då förbud, sista april ska dubbdäcken bort.. sedan kan de väl se genom fingrarna ifall man blir stoppad.. men på denna ort finns det en polis skola och reglerna följs till absurdum oftast.
Saxat ur Wikipedia
: Datumbestämmelser

* Det är krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning enligt lag från 1 december till 31 mars om vinterväglag råder.
* Dubbade däck är tillåtna från 1 oktober till 30 april, samt under annan tid om vinterväglag råder eller förväntas.

* Med "vinterväglag" menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
* "Likvärdig utrustning" kan till exempel vara sommardäck med snökedjor på alla hjul.
* Vid användning av dubbade däck måste alla hjul på fordonet vara försedda med dubbdäck.
har faktiskt ingen koll ifall man får använda ett dubbdäck som reservdäck.. fast jag tycker det låter ganska otroligt ifall så vore fallet men som det står att läsa i det kursiva så ska alla däcken vara dubbdäck ifall man använder det..

samma sak ifall man har dubb på tex släpvagn så måste bilen ha det med och vice versa .. men du får gärna saxa in ngt som bevisar din tes i frågan.

//Xo
Saxat från transportstyrelsens sida

Vinterdäck krävs

1 december–31 mars om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.
Dubbdäck får användas

1 oktober–30 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:

Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade
Jag ville bara säga de att om du har dubbade på bilen så behöver inte släpet ha dubbat , utan de kan vara odubbade vinterdäck på släpet ,, eller om bilen har odubbat så kan släpet ha dubbat o de framkom inte av de du hade skrivit i denna meningen " samma sak ifall man har dubb på tex släpvagn så måste bilen ha det med och vice versa "
Kolla med TP med om detta om du inte tror mig ,, jag kollar en hel del med TP då jag är osäker på vissa saker
TP= Trafikpolisen
Användarvisningsbild
av Anette
Grammse skrev:är torsbydrag ett sk orginaldrag som volvo monterade på bilarna vid leverans?
Jag har monterat många drag i mina dagar på annat bilmärke och bultarna är inte desamma på alla tillverkare och inte samma gängor på alla bultarna ens till samma krok.
Oftast är det då enklare som i ditt fal gå till en "järnhandel" som kan plocka fram skruvar enligt manualen.
Bromsljuskontakten sitter på "armen" på bromspedalen. sitter en kontakt där med 2 kablar.Lossa panelen under ratten så ser du den enkelt/ Mvh Magnus :-)-)
Ja, jag vet inte så mycket om dragkrokar. Men eftersom det på just min bil är M12 bult som skall dit så måste ju alla dragkrokar som passar min bil ha minst såpass stora hål att dessa bultar går igenom och hålens placering måste ju stämma överens med hålen i Volvons chassi. Vad jag tycker är så skumt med Volvo är att de inte bara kunde säga att i vår reservdelskatalog skall det vara de här bultarna.

Jag skall i alla fall ta lite bilder medan jag monterar och göra något slags gör-det-själv-beskrivning och lägga upp den här efter att min bil gått igenom besiktningen :) så jag vet att min montering fått godkänt.

Tack för bromsljuskontakten Magnus! Skall se om jag lyckas få dit grejorna imorgon.

Jo, det var 59:an. Kommer att åka dit fler gånger. Jag vet inte om de var särskilt billiga eller inte men de var särskilt trevliga. Det enda de inte hade var en lite större bricka som skulle ha varit 6 mm tjock (!). Men jag chansade och tog 3 st 2 mm:s brickor på varje bult istället, vilket de hade. Så det löste sig förhoppningsvis.
Bra där - jag vill gärna skapa en how-to med montering av drag och koppling, dragning av el till det till åtminstone min bil, årmodel 1990. Tror det är relevant för 1986-92 men är inte säker. Hur som helst. Jag har nu kopplat in alla sladdar utom de tre (röd, svart, brun) som skall dras fram till utkontakter i säkringsdosan respektive utgående bromsljuskontakten. Nästa steg för mig blir att dra sladdarna genom hela bilen. Jag orkade inte lista ut hur man fick dem från bakluckan (in genom baksätet över bakre vänstra hjulhuset och ner till golvplastpanelen tror jag). Alla tips mottages tacksamt. Känner mig lite tveksam till att sladdarna räcker hela vägen fram men annars skarvar jag på dem.

Sedan när allt är klart så tänkte jag göra en bildserie med text till allt och tar gärna emot tips på hur jag lägger upp det och vart här på forumet. Om det skall vara i något visst format eller så...

fortsättning följer...

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]