Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har eg. inte en aning men det är ett jobb som är gjort på en kvart.
Så räkna högt räknat på en halvtimmes debitering och sen ~300kr för packningen.

Läcker den? Isådanafall tycker jag du ska testa att dra åt skruvarna på den lite till att börja med.
av fdacic
Jag drog åt dem och tvättade motorn men jag tror att jag kommer behöva göra det. ska köra 2-3 mil idag och se om det läcker.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Blev informarad av Biliaverkstaden att detta är ett känt problem på Volvo personvagnar och att man arbetar för att lösa problemet.
Kan det verkligen stämma? Och kan det kosta 8000kr att göra det? Kan hans motor vara nån nyare variant som är dyrare att fixa?
Användarvisningsbild
av Brainy
hmm jag har inte skruvat ventilkåpspackning på V70 och lär nu skämmas och dra tillbaka det jag sagt efter att ha läst den där tråden då det väl tydligen är annat som måste bytas med... :oops:
av fdacic
Var ute och testa lite nyss, verkar läcka fortfarande. Så vad ska man förvänta sig att betala?

Kan man lämna in den till mekonomen verkstad? Jag antar att det är rätt känsliga saker där...Har dem rätt kunskap på sånna ställen?
Användarvisningsbild
av isak
hej
tror brainy har litet fel? han utgick nog från ottomotorer där man inte behöver ta hänsyn till spridare? så det drar nog iväg i kostnader. spridartätningar mm.
isak
av Psyko
Att byta ventilkåpspackning på en D5 är ett större jobb.
Samtliga insprutare måste tas bort,spridar rören får INTE
återmonteras utan måste bytas till nya. Detta pga risk för att koningen
i rören inte hamnar på samma sätt som tidigare och då spricker.
I botten på spridarna sitter en kopparpackning som måste bytas
och helst ska även bygeln som håller spridarna bytas efter demontering.
Användarvisningsbild
av CarMan
sen sitter det ju ett rör, tror det är till vevhusventilationen. detta rör är ju ivägen för att kunna lyfta på kåpen.

det kostar ialla fall flera tusen att göra detta & det tar nästan en timme om jag får gissa

Skruvat.se har blivit en snusbod, beställde s[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, bara a[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester i[…]

B230fk saknar kraft

Man kanske får lov att köpa chip sj&aum[…]