PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Figurehead
Tjenare!
Nybliven PV-ägare och därmed fick jag nya problem, och nu är jag här. :D
Har ett för mig lite knepigt problem med min B18A.
Den har en extremt ojämn tomgång, samt att när jag kör och bromsar in tex. vid en korsning, så dör motorn! Blir inte riktigt klok på det.
Jag testade att byta hela tändsystemet, men det blev en marginell skillnad. Tog av luftfiltret och kollade i förgasaren när motorn var i gång, och det verkar för mig som att den läcker bensin något okontrollerat. Min erfarenhet av förgasarpill är kraftigt begränsad, men jag skruvade lite på dom ställen jag kom åt, dock utan större framgång.

Någon som känner igen detta? Just att den dör vid kraftigare inbromsningar får mig att tro att det är nåt mekaniskt fel som uppkommer när motorn niger under inbromsning, men jag kanske är helt fel ute?
Hur ställer man bensinflödet på förgasaren (zenith)?

Börjar bli lite tröttsamt att inte kunna njuta av sin PV när man äntligen fått tummen ur och köpt en. :(
Tacksam för svar
av LarsBd
Du har mycket begränsade möjligheter att justera den stående zenitförgasaren då det sitter fasta munstycken i den, endast tomgångsblandningen har viss justeringsmöjlighet. En inte otänkbar anledning är att förgasaren helt enkelt är sliten och därför tar tjuvluft vid spjällaxeln, kolla glapp i spjällaxel först. Att motorn dör vid bromsning kan bero på att gasen släpps hastigt och kanske spjället då stängs på ett annat sätt än när du justerar tomgången.
av Figurehead
OK. Det kanske är så att det är dags att byta förgasare? Funderar på att sätta på en dubbel SU-förgasare, är det bara att byta rakt av, eller behöver man köpa till nån typ av konverteringssats?
av Frownlayer
Det finns inga buddelportade SU-förgasare. det finns bara en modell med 2 st vanliga SU. det är det som man kallar för dubbla SU.
Man ska inte chansa att det är dags att byta förgasare, oftast så är det "bara" att byta munstycke och nål, och kanske alla packningar.
En SU kräver mer service och oftare. Men bilen går oftast lite bättre med 2 SU än med en stromberg.
av Amarace
Frownlayer skrev:Det finns inga buddelportade SU-förgasare. det finns bara en modell med 2 st vanliga SU. det är det som man kallar för dubbla SU.
Man ska inte chansa att det är dags att byta förgasare, oftast så är det "bara" att byta munstycke och nål, och kanske alla packningar.
En SU kräver mer service och oftare. Men bilen går oftast lite bättre med 2 SU än med en stromberg.
Fast trådskaparen har ju en Zenith, alltså fallförgasare som inte har nål (om det nu inte är bytt till nyare horisontalförgasare).

Att SU skulle kräva mer service/underhåll än en Stromberg är ju inte så sant, snarare mindre underhåll då det i en SU inte finns något Membran, i övrigt är ju förgasarna rätt så lika o konstruktion/funktion.

För trådskaparen, om du ska byta till Dubbla SU måste du byta insug med förgasare, gasstag, grenrör m.m.

Och jag tror som LarsBd att det är tjuvluft som är problemet, och då i spjällaxeln som garanterat är glapp, har haft flera Amazoner med Fallförgasare med samma symptom som du beskriver där spjällaxeln varit problemet.
av Figurehead
Amarace skrev: Och jag tror som LarsBd att det är tjuvluft som är problemet, och då i spjällaxeln som garanterat är glapp, har haft flera Amazoner med Fallförgasare med samma symptom som du beskriver där spjällaxeln varit problemet.
Ok, låter ju troligt. Och för en som precis börjat pilla med förgasare, vart hittar jag spjällaxeln?
Tack för tips och idéer! Skönt med ett forum som uppdateras snabbt.
av Figurehead
Ok, axeln som går inuti själva förgasaren alltså? Vad göra då? Plocka isär förgasaren och byta packningar, eller hur fixar jag till det glappet?

Bytte för övrigt packningen under förgasaren idag. sög in ganska mycket luft där. Marginell skillnad före och efter tyvärr, men ett fel borta iaf. =)
Japp den axeln :wink: Kontrollera glappet, lite glapp kan godtas. Är den för sliten är det lite krångligt för godset kring axeln slits ut och måste då ersättas med en bussning och troligen ny axel :???: Vet inte vad som finns att köpa nytt till dessa förgasare då jag tillverkat delarna och gjorde jobbet själv på mina egna.

Prova att justera volymskruven, den långa lättrade skruven på förgasaren... Bäst att kolla det enkla så man inte gräver ner sig i onödan :-)-)
av Figurehead
Har kommit fram till att jag troligtvis inte ger mig på att restaurera förgasaren som sitter på nu. Utöver spjällaxeln verkar det även vara nåt fel med bränsletillförseln. Det kommer droppar med bensin smått okontrollerat, vilket jag antar är ytterligare en anledning till att bilen går som skräp. =)
Vilket för mig vidare till ett nytt problem. Vart får man tag i en ny förgasare? Eller snarare bättre begagnad då en ny inte ligger i en prisklass jag har råd med just nu.

Har kollar runt på blocket och liknande sidor, men det verkar ju inte finnas nåt vettigt nånstans! Det mest vettiga jag hittat är en dubbel SU för dryga 2 papp.
Kan man inte få tag i en zenith nånstans? tips och andra rekommendationer är mer än välkommet!

@Steffe3 , Jösses, min MY14 kan jag nog v&au[…]

.. fick ett litet utslag på kompressor/A[…]

Såg någon Youtube video i då ang[…]

Leverans av XC60 i juni 2025

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]