Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanB
Har nyligen skaffat en V70N -01 170 hk, och upptäckt att motorn rycker lite. Jag har kollar tändstiftrekomendationer men blir lite förvirrad. NGK rekomenderar BKR6ES, vilket vad jag förstår är ett standardstift med en sidelektrod. Volvostiften som sitter i har tre sidelektroder och en mycket kort mittelektrod, jag antar att denna typ av stift är ett måste om de ska hålla de 6000 mil som serviceplanen anger.
Vidare har jag på nätet hittat uppgifter om diverse problem med Volvos originalstift till dessa modeller, så jag provar gärna NGK, men ska jag sätta i BKR6ES då, någon som vet? Eller har NGK nåt stift som ersätter Volvos 3-elektrodstift?
av mash100
hej jag tror inte NKG har stift med 3 elektroder..
Motsvarande platinastift BKR6EIX har det inte.
Däremot

CHAMPION RC89TMC
BYTESINTERVALL 60000 KM

Bosch TÄNDSTIFT
FGR 7 DQE+ BOSCH

Volvos egna är ganska säkert någon av dom här två
:-)-)
av StefanB
Tack för upplysningen, då blir det Bosch eller Champion.

På volvos originalstift står det "Made in France" och jag läst i nåt annat forum att det skulle vara Euquem som tillverkar just de här volvostiften. Vet dock inte om det stämmer.
Användarvisningsbild
av isak
hej
jag skulle rekomendera NGK före de andra alternativen platina förstås! det där med 3 elektroder har ingen som helst betydelse (gnistorna går bara till en i taget) tror det var BOSCH som var först med det, sedan har andra tillv- hoppat på i reklamsyfte. mittelektoden har i all fall mindre möjlighet att ramla ned i förbr-rummat. körde min 850/170 utan problem med NGK platina.
isak
av mash100
Det finns en klar prisskillnad .Platinastiften kostar 250 ;- st jämfört med 70-80 ;- för Bosch och Champion med
samma bytesintervall
kolla tex på www. micro.se

Du kan söka på reg numret.
:-)-) mash
Användarvisningsbild
av isak
du får vad du betalar för?
isak
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Hej.

Jag bytte direkt till NGK tändstift i min Volvo V70N 170 2001, då jag hörde att mittelektroden på Volvos stift kan falla ner i cylindern och orsaka allvarliga motorskador.

Jag har haft kontakt med KG Knutson (NGK importören), och de rekommenderade NGK BKR6ES och ang bytesintervallen så sa de att följ Volvos rekommenderade bytesintervall på 6000 mil eller 3 år, vilket som först inträffar, som ett alternativt tändstift föreslog de NGK BKR6EIX (platina).

Jag har nu kört ett tag med NGK BKR6ES, och tycker att motorn nu går bättre än med Volvos stift, och kommer nog i fortsättningen att välja NGK till min V70.

/VolvoNisse
av StefanB
Det är helt riktigt att det bara gnistar i ett gap åt gången på 3-elektrodstift, meningen är nog att de ska hålla längre eftersom gnistan flyttar till den elektrod som för närvarande har minsta gapet?
Jag har också hört om nerfallande mittelektroder på volvostift, har även hört att de har gått rakt av när de ska lossas, vilket inte är så kul. Nu tror jag att det beror på att de extra minuter som det tar att rengöra gängorna med en tapp (eller uppkapat gammalt tändstift) samt att lägga på lite alupasta inte görs på verkstäderna. Jag tog alla stift på bilen idag och de satt som sjutton efter bara 4000 mil, det var med andan i halsen som jag drog upp dem. Efter rens av gängor och lite värmetåligt alu-smorsel blev det som nytt... Har dock inte bytt stift än.
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]