Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
Hur pass vanligt är det att tanklocksfästet i plast går sönder? Blir den 3:e i bekantskapskretsen jag skall byta idag eller imorgon. Iofs igen dyr detalj att byta, så länge man har turen att själva locket inte försvinner.
av apan_jocko
Jag har (givetvis) råkat ut för detta. Fästet kostade 70 spänn tror jag.
Har däremot inte bytt det ännu. Volvokillen (Hedemora) avbröt mig innan jag ens beskrivit färdigt om problemet, han visste direkt vad det var.

Så det är nog ganska vanligt, konstigt med att en sån utsatt detalj är i plast.

/ aj
Användarvisningsbild
av Loner
Brutaltankar ni? Jag har aldrig hört talas om detta, men nu när jag har så lär väl mitt fäste pajja nästa gång jag tankar...

/L
av apan_jocko
Nej, döm av min förvåning när jag stod där med "tanklocket" i handen ...
Trodde det var ett skämt att fästet är i plast.

/ aj
av Teemu
endast bytit 1 på våran gamla bil - dom andra 2 är på bekantas bilar. Och när jag handlade en ny idag så frågade jag och det verkar vara väldigt vanligt. Denna gången lossnade luckan under tvätt. Men vanlig trädgårdsslang (utan högtryck) och luckan var stängd. Den är väldigt enkel att byta iaf :)
av apan_jocko
Har du något tips för att få bort den gamla ? Verkar sitta som sten tycker jag, vill inte bända sönder något :D

/ aj
av Teemu
sitter 4st små plaststift som du knackar in helt i karossen. Då släpper fästet från sitt fäste. Stiften sitter i "plastplugg" som utvidkas med hjälp av stiftet. Var försiktig när du knackar dit dom nya stiften - lätt att man slår för hårt och stiftet går för långt in. Jag brukar använda ett slagdorn och en lite mindre hammare.
av apan_jocko
Skitbra , tack !!. Det var momentet "knacka ner de gamla" jag inte var helt med på .

/ aj
Användarvisningsbild
av CarMan
föstet är ju samma på en himla många biler & dom pajar aldrig om man inte bryter upp locket för långt
Användarvisningsbild
av ateist75
Luckan är än så länge hel på min bil däremot gick gummi "tråden" som sitter på tanklocket av för ett tag sen. Det såg ut som den var väldigt skör och torr. Antar att man måste köpa ett nytt tanklock för detta.

Väldigt irriternade att man inte kan låta tanklocket hänga när man tankar nu. Liten men irrriterande kvalitets brist tycker jag.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]