Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av xenon666
Ska byta fjädrarna fram på min Volvo 960-95, har nu lossat styrleden, stabilisatorstaget och lossat fjäderbenet i överkant och tryckt ner så långt det går, detta är dock inte nog för att få dit dom nya fjädrarna som för övrigt är ihoptryckt med fjäderspännare så mycket det går, får lixom inte tillbaka allt under skärmkanten när det är på plats, få bort dom gamla var inga problem då dessa var kapade... verkar spänna ganska hårt på bromslangarna när man pressar ner fjäderbenet, hur ska man gå till väga? är det något jag missat? måste man ta bort bromsoket så slangarna blir slakare eller hur är det tänkt? Jättetacksam för svar då bilen står uppallad och obrukbar?

Mvh Tony
Användarvisningsbild
av emwtur
1 Släpp muttern i toppen på stötdämparen ett par varv,mycket lättare att göra när det sitter kvar i bilen (24mm nyckel)
2 lossa bromsoket och lägg det på stabilisatorstaget
3 lossa ABS kabeln i kontakten på innerskärmen och krångla ut sladden i hjulhuset , lossa kabeln hela vägen!
4 knäck isär styrleden ( verktyg kostar 80:- på Biltema)
5 lossa spindelleden (två bultar i fjäderbenet)
6 lossa dom två muttrarna som håller fjäderbenet i innerskärmen
7 tryck ner bärarmen så spindelleden hoppar ur och dra ner hela fjäderbenet.
8 sätt dit fjäderspännare och dra ihop fjädern så att trycket släpper på muttern i toppen
9 lossa muttern och ta loss lagret i toppen och fjädern.
10 lossa fjäderspännaren.

Det är det enda sättet jag vet man kan byta fjäder på.
montering sker på motsatt sätt !
/emwtur

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]