Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
Jag försöker få klarhet i vilka däck som är tillåtna till bilen. Jag har mailat med verkstaden men ändå inte lyckats få klarhet.

Bilen är V70II D5 och från fabrik har den 250/40/18 97Y.

Enligt verkstaden är följande varianter godkända:
225/50R17 XL på fälg 7*17” med inpressningsdjup ET50 samt 7,5*17”
245/45R17 XL på fälg 8*17” med inpressningsdjup ET55
245/40R18 XL på fälg 8*18” med inpressningsdjup ET55

Kvar står då frågan: Vilka belastningsindex är ok?? Måste man upp till 97? Är det kanske så att BARA 97 är godkänt?
Har XL och 90-siffran någon inbördes koppling?
av robbancarlsson
XL markeringen på däcken betyder att de är förstärkta... (extra load). Är jag inte helt ute och cyklar så innebär belasningsindexet att däcken måste klara att bära upp hela bilens totala maxvikt.. Och på en V70II D5 så är den 2300 kg.
2300/4 = 575 vilket i så fall innebär att du skulle klara dig med däck som har belastningsindex 89 enl tabell: http://www.dackservice.nu/dackfakta/bel ... index.html
Användarvisningsbild
av len
. Däckets lastkapacitet x2 måste täcka fordonets axel-belastningsvikt (se fordonets instruktionsbok).
Användarvisningsbild
av poseidon
Så här står det på transportstyrelsen:

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

* är typgodkända,
* uppfyller kraven på belastningsförmåga,
* uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
* är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg

* ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
* ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
* täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Dvs däcken måste tåla bilens högsta hastighet samt belastning. Så 97Y är lite overkill på dina D5a. Problemet brukar vara att hitta en kombination som passar fälg, hastighet å belastningsindex.
av lobbysleeper
Räcker det med 93Y på en V70 D5 AWD? Eller måste man ha 97 och/eller XL (som väl bilen levererades med)?
ja, teoretiskt räcker lastindex 93=2600kg, men slits de fortare eller blir ostadiga med last eller husvagn kopplad?

Michelin Primacy HP finns nämligen bara i 93Y utförande i 18"...
av Moody
perjak skrev: Bilen är V70II D5 och från fabrik har den 250/40/18 97Y.
Du menar 245 va?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Bilen får inte ha ett lägre lastindex på däcken än vad som står i regbeviset.

.
av CalleV70
..sedan ligger ca 60 % på framaxeln!! Så jag tror reg.beviset styr?
(Lärde mig på en xc90 då jag köpte vinterfälgar. Billiga klarade inte loadindex vilket Volvos dyra rackare gjorde. )
Användarvisningsbild
av ThomasT
Nyare(efter 96(?)) bilar är helbilsgodkända så man får inte ändra några förutsättningar...

.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]