Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
jätteenkelt varför man inte erbjuder detta. Antingen finns inte oljetypen hos oljeleverantören eller så ger den inte nåt bra literpris för verkstan.
av Bengan75
I Egypten som besökte för nåt år sen erbjöds endast SAE 20 och SAE30 på macken, och de har ju ett betydligt varmare klimat än oss och det verkar ju funka.. Förvisso har de ju mest gamla Peugeot 504 :)
av *pettson*
Prova en rak 30 olja i oktober november i sverige.
En 20W50 brukar sluta med gångna vevstakslager inom två minuter.. Sirap smörjer inte nåt vidare.
Däremot som du säger i det varma klimatet går det säkert utmärkt.
av *pettson*
Xotica skrev:Ngn av er som kan tipsa om vilken olja jag ska ha till min bil ? 2.4T V70N - 03 ?
Går utmärkt med en vanlig 5w40 helsyntet av valfritt fabrikat om du inte själv söker nåt dyrt och exotiskt för att stilla märkestörsten? :-)-)
av RoadRunner1
Kan upplysa om att jag körde en hel sommar dagligen för många år sedan med en 20-50 mineralolja plus tätningsoja i en gammal Volvo 142 vars motor var rejält sliten.Oljetryckslampan slutade naturligtvis att lysa men motorn gick som sagt betydligt längre än (två minuter) varje dag under den sommaren.Dessutom är det knappast särskilt hälsosamt att hälla i en för tunn olja kallstartsmässigt även i en nyare bil som har ca 30 000 mil på mätaren pga slitaget där jag under flera år dagligen innan Volvon körde i en V6 som passerade 50 000 mil med en 10-40 olja utan minsta slitage ljud från varken vevlager eller hydrauliska lyftare.Det är bättre att byta oljan lite oftare med en billigare variant än mer sällan med en dyr märkes olja.Om man nu inte har en sedelpress i garderoben !?. :D
Användarvisningsbild
av ovelindh
Han skrev ju iofs oktober november i sitt inlägg.. sommaren går la bra men sen när det blir kallare så är det inte så häftigt..
av 850Bitch
Jag kommer aldrig att slå i någon olja från biltema i min bil.
Jag åker ca 2500 mil om året och gör i regel 2 oljebyten per år.
Oljekostnaden blir inte speciellt hög.
Har väldigt dålig erfarenhet av biltemas oljor, kanske blivit bättre?

Morsan körde på deras skit i flera år, med regelbundna oljebyten.
Fick byta kamaxel tillslut för det gick inte att justera ventilerna mer pga av slitage på nockarna.

uffe
av *pettson*
Vad var det för bil? Och uppfyllde oljan bilens krav? Det är inte bara att hinka i olja.
OM det gällde Ford eller Mercedes så skrev bägge att det krävdes endast en mineral med en väldigt dålig spec. Medans sanningen var att bägge krävde hög spec med helsyntet för att inte slita ned nockarna. Bägge tillverkarna har erkänt felet och faktiskt tagit goodwill på detta i all tysthet. Det spelade ingen roll vilken tillverkares olja du körde på. Ytterligare fabrikat har haft stora kamaxelproblem då man haft felhärdning på kamaxlarna, även där har man varit tyst och åtgärdat på en del och en del inte.
På senare år har VAGs turbomodeller koksat igen fullständigt, detta till trots att dom använt specad olja.
Vag har även där erkänt att DERAS SPEC är fel, naturligtvis erkände man detta i staterna och alla i staterna får motorn iordninggjord, i sverige är felet detsamma men här får kunderna stå för fiolerna mestadels. Det handlar om utbyte av oljepump och fullständig tvätt av motorn invändigt.

Biltema har ju ingen egen olja och har aldrig nånsin haft. Dom har samarbetat många år med statoil.
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]