- tis 28 apr 2009, 22:35
#283634
V70 99 med Automat AW 5042 utan manuella knappar för sport och ekonomi.
Om man kör i landsvägsfart 90 km/h på farthållaren och ökar upp hastigheten
till 95 eller 100 km/h med + knappen på farthållaren så växlar alltid automaten
ner ett steg - Och sedan växlar den upp igen när hastigheten åter stabiliseras.
Ungefär som en försiktig kickdown-funktion som kommer utan att man vill det.
Detta händer altså även då en nerväxling är helt onödig. Det hjälper inte heller
att trycka riktigt mjukt och försiktigt på + knappen, nedväxlingen kommer ändå.
Fenomenet är lite irriterande, man vill ju inte ha nervösa växlingar i onödan från
automaten. Dels en komfortfråga, men också onödigt slitage med onödig växling.
Är det något som är fel på bilen/lådan, eller finns detta fenomen på alla S/V70 99
med automatlåda? (Kanske också ska säga det att om man ökar upp hastigheten
med gaspedal istället, mjukt och fint från 90 till 100km/h så växlar ej lådan ner)
Om man kör i landsvägsfart 90 km/h på farthållaren och ökar upp hastigheten
till 95 eller 100 km/h med + knappen på farthållaren så växlar alltid automaten
ner ett steg - Och sedan växlar den upp igen när hastigheten åter stabiliseras.
Ungefär som en försiktig kickdown-funktion som kommer utan att man vill det.
Detta händer altså även då en nerväxling är helt onödig. Det hjälper inte heller
att trycka riktigt mjukt och försiktigt på + knappen, nedväxlingen kommer ändå.
Fenomenet är lite irriterande, man vill ju inte ha nervösa växlingar i onödan från
automaten. Dels en komfortfråga, men också onödigt slitage med onödig växling.
Är det något som är fel på bilen/lådan, eller finns detta fenomen på alla S/V70 99
med automatlåda? (Kanske också ska säga det att om man ökar upp hastigheten
med gaspedal istället, mjukt och fint från 90 till 100km/h så växlar ej lådan ner)
Volvo V70 Glt 170 Automat & Volvo V70 T5 260 Automat