Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apan_jocko
Emissioner - Service erfodras

Hej igen , har äntligen fått ett till felmeddelande (har gått flera dagar utan att bilen krånglat).

I Lördagsnatt dök ovan meddelande upp. Jag har absolut ingen aning om vad det är , sökte lite här och fick någon enstaka träff på Lambda Sonden ?

VOLVO V70 2,4T - 01 (~ 12000mil).

Hjälp ?

/ aj
Senast redigerad av 1 apan_jocko, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Meddelandet betyder att bilaaen lagrat en felkod som bevisar att bilen inte klarar avgasreningen den är intypad för.

vad felorsaken är går inte att säga uten felsökning. Gissa kan man ju alltid göra, men det blir ofta dyrare än att lämna in den på lagning
av apan_jocko
Skumt. Besiktningen gick ju som smort ... Jaja, ska in på service på Onsdag , de får väl kolla då. Men det borde väl vara ok att köra tills dess ?

/ aj
Användarvisningsbild
av CarMan
när du besikta lyste väll inte lampan, för då ska den inte gå igenom på grund utav lampan!

när det gäller besiktningens gränsvärden så är dom så höga så det är långt ifrån avgasvärdena bilen är typad för.

tänk dig en hink bed vatten. besiktningen kollar så det inte halva hinken är full med blålera. om hinken innehåller tre nävar jord så går den igenom ialla fall.
men bilens avgas krav tillåter bara att hinken är fyld med rent kranvatten.
av apan_jocko
Ok, kan det ha att göra med min kassa bakre ljuddämpare ? Eller är jag helt ute och cyklar... (inte första gången).

/ aj
Användarvisningsbild
av Svein2
Jeg har skiftet lambdasonde på min. Det var den samme feilmeldingen jeg fikk.
Som Carman sa lyser varsellampen mye fortere enn den verdien de bruker på kontrollene.
Vet ikke hvor mye det kostet da de tok det på bruktbilgaranti.

Volvo V70XC 2001 Mod.
av apan_jocko
Ok , tack ! Får se va de säger på servicen.

/ aj
av Seb
när jag fick det felmeddelandet på min s60 var det luftmängdmätaren som gått sönder,,,,, hitta en bättre begagnad på skroten för ca 2000 spänn o sen var det bara byta o sen dess har felmeddelandet inte kommit upp igen....
av apan_jocko
Ja, det var lambda sonden i mitt fall.
Bytt och klart, med 12000mila service samt provtryck av ac 4500:-

/ aj
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Hmm märkligt min lampa tändes under gårddagens
morgon men senare under kvällen när jag var ute
en runda och körde så hade den slocknat.

Vad kan det vara i så fall gubbs ni som kan mera
än en nybörjare??? Ps besiktigade bilen i fredags och då lös den ej!

Emissioner - Service erfodras

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]