Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas79
Hej
Jag har en V70N 2,4T automat som har gått 22100 mil.
Problemet jag har med bilen är när jag kör och ska stanna vid tex rödljus el liknande så rycker det i bilen precis som den vill framåt när jag håller bromsen nere
Detta pågår till o från och tomgången ligger på ca 700-800 rpm
Bilen växlar annars fint
Vad tror ni kan va felet?
Jag har tyvärr inte kollat oljan i växellådan
Hoppas jag inte postar detta fel! :)
Välkommen hit! Du har postat på helt rätt ställe.

Vad har du för årsmodell?
De 2 saker jag tänker på direkt är .

1: Du har börjat få problem med ditt gasspjäll om du har årsmodell 00-02. Är det aldrig utbytt finns möjlighet att det snart kastar in handduken. Hur är rengöringen av vevhusventilationen skött? Kolla ev. felkoder.

2: Något problem med växellådan, det finns på tidiga mjukvaror något som kallas neutralkontroll som gör att lådan lägger i N när du står stilla med foten på bromsen, när du släpper den så kopplas växeln in. ev med ett litet ryck. Att göra isåfall är att ladda in senaste mjukvaran så försvinner den funktionen/problemet. Kontrollera även oljenivån.

Mvh
Andreas
Senast redigerad av 1 andreas 80, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
Andreas79 skrev:Hej
Jag har en V70N 2,4T automat som har gått 22100 mil.
Problemet jag har med bilen är när jag kör och ska stanna vid tex rödljus el liknande så rycker det i bilen precis som den vill framåt när jag håller bromsen nere
Detta pågår till o från och tomgången ligger på ca 700-800 rpm
Bilen växlar annars fint
Vad tror ni kan va felet?
Jag har tyvärr inte kollat oljan i växellådan
Hoppas jag inte postar detta fel! :)
Låter som du har en funktion som heter Neutralkontoll aktiverad fortfarande
i din växellåda, den har till uppgift att frikoppla växellådan när du står still och håller på
bromsen. Funktionen avaktiveras om man kör en mjukvaruuppgradering på växellådan.
Tack för alla tips
hoppas att det inte är för allvarligt, tror ni att det är nån fara o köra med bilen?
Kan man kolla om neutralkontrollen är aktiverad?
Förresten blir det nån felkod loggad när detta problem uppstår? om det nu är neutralkontroll som felar
För att se om neutralkontroll är aktiv så är det just om man känner ett litet ryck, precis som den gör en växling när man släpper bromsen. Man måste ha stått stilla i ca 3 sekunder innan funktionen aktiveras.

Kan inte svara på om det kan ge felkoder, eller hur farligt det är att köra med.
Hade det varit min bil hade jag bokat in tid, iallafall för felkodsutläsning och en uppgradering av växellådan.
Sedan har man alltid det där om man skall byta växellådsolja också eller ej.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]