NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mocke
Hej!
Nybliven beg s40 ägare här (årsmodell 2006).
Jag köpte en Addition modell. men jag är lite sugen på att få upp den till momentum paketet.
Därför undrar jag vad som är rimligt att eftermontera (i förhållande till pris/funktion).

El infällbara backspeglar m markbelysning (1800 kr)
dimljus (2025 + 300 progvara)
belyst makeupspegel i solskydd (500 kr)
universell handsfree (1750+500) (har Premium systemet nu)
volvo larm (1155+1020+175kr)

vad kan man montera själv och vad bör verkstan tänkas ta? (kan man beställa sakerna över nätet någonstanns)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Hmm, jadu vissa saker kan du montera i efterhand men inte allt.

El infällbara backspeglar m markbelysning (1800 kr) Går inet att eftermontera då det inte finns någon programvara till detta.
dimljus (2025 + 300 progvara) Snyggt men hur ofta använder man det?
belyst makeupspegel i solskydd (500 kr) vet inet om det är värt 500kr riktigt..
universell handsfree (1750+500) (har Premium systemet nu) Vet ej vad det är ens.
volvo larm (1155+1020+175kr) Larm är ju bra men jag tror inte notan slutar på dessa summorna.
av greenbay
Momentum har nog även lackerade sidolister samt vattenavvisande glas på sidorutor fram.
/greenbay
Användarvisningsbild
av Jensen
Momentum har även Xenonljus,regnsensor,larm,
rattknappar för stereo,alupaneler,T.tec klädsel
el-stol.
Förmodligen billigare att ha köpt en Momentum från
början istället för att bygga ihop en i efterhand.
av flink
Jensen skrev:Momentum har även Xenonljus,regnsensor,larm,
rattknappar för stereo,alupaneler,T.tec klädsel
el-stol.
Förmodligen billigare att ha köpt en Momentum från
början istället för att bygga ihop en i efterhand.
Precis!
FiddeUBC skrev:Hmm, jadu vissa saker kan du montera i efterhand men inte allt.
belyst makeupspegel i solskydd (500 kr) vet inet om det är värt 500kr riktigt..
500,- för att få tyst på kärringen... det är ju ingenting, bara att slå till tycker jag! ;)

Elinfällbara backspeglar är inte med i momentum, och en ganska onödig pryl i sig tycker jag. Kanske vettigt om man parkerar vid trånga utrymmen, jag vet inte? Men inget jag skulle slösa mina pengar på.

Det blir nog ruskigt dyrt om du skall uppgradera fullt ut till Momentum skulle jag gissa.
av Mocke
Helt rätt, det är billigare att köpa paketet direkt än att eftermontera (som blir dyrt,dyrt,dyrt) (det är ingen större prisskillnad på paketen på begmarknaden, bara det att de är svårt att hitta! (de säljer fortare än de mindre utrustade av förklarliga skäl)
hur som helst jag har kommit fram till följande:

t-tec klädsel; mer än känsla, inget som är direkt nödvändigt
larm;utan larm så slipper man falsklarm som givetvis går igång mitt i natten. (ingen bryr sig om larmet f.ö.) det gör ingen skillnad på försäkringen heller.
aluminiuminlägg; smaksak ursprungliga känns mer som den håller.
backsensor; (5500:- tja det finns för dryga 1000 lappen som kopplas in på backlyset)
makeupspegel; (tja jag BEHÖVER den inte, men kan man hitta någon för 200 på en skrotfirma av bra kvalite så är kan den installeras )
regnsensor; inget som man känner är akutnödvändigt, bara att man slipper vrida handleden tio centimeter)
metalliclack; lite osäker om det är bättre än vanlig lack.
dragkrok; inget som jag använde på min förra bil (men samtidigt kan det vara enklare att sälja då sedan)
Handsfree; tja det kan vara häftigt med en integread telefon (som man sätter fast i hållare istället för att ha dubbla simkort. (kostar ca 5700 att installera)
Navigator; finns att köpa lös för från 1000 spänn. (mot 20 000 att ha den fast, och då tror jag det blir svårt att lägga in nya pio (intressepunkter och andras uppdateringar))
backspegel med markbelysning; skulle vara bra och ha men tydligen går det inte att instellera.

Som ni ser så är det väldigt lite grejer som man "behöver" men samtidigt skulle vara roligt att ha.
Det jag har införskaffat är rattknappar. (synd att det inte fanns någon muteknapp dem). Dessutom är det svårare att få ta på momentum bilarna i norra sverige)

Vad jag saknar på min volvo, som INTE finns att skaffa är: uppvärmd framruta (det går jag att få bakrutan isfri på 5 minuter men ändå vill biltillverkarna att vi skall stå och frysa fingrarna när vi skrapar rent framrutan.det skulle göra livet mycket enklare.
markbelysning i dörrarna. (varför skall man ha mark belysningen i backspegeln, är det inte bättre att den sitter på undersidan av dörrarna så kan man ha det på samtliga dörrar, så får man också en bättre spridning av ljuset)

Jag har så många ideer så jag funderar att ta kontakt med volvos utveckligsavdelning och tipsa dem lite (kanske vi ser det på nya S60 (?) (hoppas,hoppas)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]