Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegen7
Hej jag har problem med tomgången på min s60-T5 01. Den pendlar mellan 500-800 varv. Var hos en Volvoverkstad som kunde läsa av följande felkod:
DTC 280A Främre lambdasond, orimlig signal. Han kunde inte byta den, måste göras hos en auktoriserad volvo verkstad. Är det någon här som har nån aning om vad det kan kosta?
Användarvisningsbild
av CarMan
du ar hoss en volvo verksta, men dom var inte aktoriserade. då har du inte varit hoss en volvo verksta...
av Thord
Lampa för avgarening lyser. V70N 04.
Har tagit bort 1:ans säkring i motorutrummet. Lyser fortfarande.
Detta problem har uppstått tidigare och då var troligt vis felet vatten/fukt.
Ska man kolla CO halten om den är OK?
Är den OK, kan det vara då läkage på slangar eller d.y.l
Thord
Användarvisningsbild
av flyvert
Tomas88 skrev:Varför måste den bytas på en auktoriserad verkstad? Visste han inte hur man gjorde?
Min främre sonds förvärmning brann av, "check engine" tändes, felkod utlästes av Volvo som tar 2500 för en ny givare + jobb.

Jag bytte den själv mot en Bosch original för 1600 pix som jag fann på Skruvat.se.

Se till att köpa rätt givare (kolla t.ex. trådantalet), denna är av fyrtrådstyp : http://www.skruvat.se/Lambdasond-P15922.aspx
Folket på Skruvat.se är serviceminded... prova att kontakta dom ifall du undrar vilken som passar.

Check Engine släcktes efter 5 motorstarten efter bytet.

Felkoden ligger dock kvar i ECM (dock ser man ju inte den om man inte har felkodsläsare eller kör "Bakre dimljus + Read" specialaren (sök på forumet)).

Men felet kan säkert vara på annan & mycket dyrare plats... ??:-/
... förslagsvis byt mot ny och se ifall felet försvinner. :|

/f
Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]