Nu har det äntligen börjat hända saker! I lördags fick jag "garaget" ledigt efter att, som överenskommet, skiftat hjul på båda familjens bilar.
Satte i ett batteri i 960n, och provade att starta. Den var lite trött. Lät som att ventillyftarna hade tappat andan. Det kom igång på en cylinder i taget. Efter en minuts gnuggande på startmotorn sammanlagt gick den nog på fyra cylindrar och lyckades hålla sig igång själv. La i driven och körde iväg utan ett grenrör. (Faaaan vad skumt det lät med tre cylindrar odämpade.)

Här har jag börjat riva lite. Centrallåset i bakluckan funkar inte riktigt som det ska.

Mer centrallås som inte fungerar riktigt som förväntat. Den här dörren låser hur bra som hellst, men den låset inte upp. Ska jaga rätt på en ny C-låsmotor.

Mekplatsen är nästan för kort för en sån här direktionsvagn, men bara nästan.

Gamla ägaren har kört utan bakre kamremskåpan, nåt jag inte skulle våga mig på, men som resultat av detta har remmen legat och skavt emot den främre kåpan. Blir nog till att byta rem innan jag kör igen. Jag ringde skroten idag och hörde vad dom skulle ha för två nya kåpor. Hör och häpna: 1 000 riksdaler! :shock: Då fick dom behålla kåporna. Sen ringde jag på Volvo och frågade vad dom skulle kosta nya. 700 kronor. 8) Det blir nya från Volvo.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om skarvhylsor och eltejp på kablarna till tändspolarna :-(O) , men jag säger: Rör inte det som fungerar! :roll:

På det här hjulet bytte jag hjullager för ett år sen. När jag var klar smackade jag bara ihop det utan att sätta dit handbromsgrejorna. Blev alldeles för körkåt på slutet. Och dessutom, vem behöver handbroms på en automatare?

Det är även på detta hjul som fjädern är brusten. Ska komma på nån bra metod för att byta denna. Vanliga färdbromsen ligger på på det här hjulet också. Tog loss oket, okbygeln och skivan.

Värdelös bild, jag vet. Men det är kolven i bromsoket. Den är alldeles för skadad för att kunna rädda. Då är frågan: Köpa utbytesok? (Dyrt som fan, och 25 mil till närmaste Biltema.) Eller köpa en lös kolv (går det)? Och renovera skiten. Får se hur jag gör.

Flitens lampa lyser en bit in på småtimmarna. Här är klockan kvart i två. :lol:
Och till slut en film från uppstarten med ditskruvat grenrör! :D
[youtube]8mk7C0IM4Go[/youtube]
Jag skulle kanske ha raggat tag i en bättre servopump också. :roll:
Men det finns få motorer som går så där silkesmjukt. :D
Det var allt för nu! Imorrn (idag :) ) blir det nya tag!
