NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
chrsan-6 skrev:Jag har delvis samma problem med min c30 2.0d 2009, men problemet märks främst vid svaga nedförbackar och typ 70 km/h på 5an-6an. Om man gasar på försvinner ryckningarna. Enligt verkstaden så är detta ett känt problem men Volvo har ingen lösning, utredning pågår. Jag fick rådet att återkomma om jag kunde beskriva problemet mera noga t.ex vid vilken temperatur det inträffar osv. Min bil har gått ca 700 mil så EGR-ventilsfel kan uteslutas enligt verkstaden.
Egr ventil kan uteslutas???? På min förra my 07a bytte dom egr ventilen efter bara 500 mil. Men problemet var att jag hade en svårstartad bil som man fick starta om 2-3 ggr på morgon för att den skulle fungera:(
av Anden81
Fick idag på väg hem från jobbet dessa ryckningar som ni pratat om.
Var ordentliga ryckningar när jag låg på låga varv. 5an i 50-60. 2an i 20-25.
Har märkt att bilen dragit mer senaste månaderna men har trott att det berodde på kyla och användande av värmaren.
En anmärkningsvärd sak var att färddatorn indikerade en ovanligt hög nuvarande förbrukning innan detta hände idag.
Låg på ca 8,0/100km istället för det brukliga 4-5,0/100km på 5an i 70.
Nån mer än jag som märkt av ökad förbrukning i samband med detta fenomen?
Har en V50 2,0D -06

Kan tillägga att jag känt av små ryckningar tidigare men aldrig som idag.
av finnepower
Anden81 skrev:Fick idag på väg hem från jobbet dessa ryckningar som ni pratat om.
Var ordentliga ryckningar när jag låg på låga varv. 5an i 50-60. 2an i 20-25.
Har märkt att bilen dragit mer senaste månaderna men har trott att det berodde på kyla och användande av värmaren.
En anmärkningsvärd sak var att färddatorn indikerade en ovanligt hög nuvarande förbrukning innan detta hände idag.
Låg på ca 8,0/100km istället för det brukliga 4-5,0/100km på 5an i 70.
Nån mer än jag som märkt av ökad förbrukning i samband med detta fenomen?
Har en V50 2,0D -06

Kan tillägga att jag känt av små ryckningar tidigare men aldrig som idag.

Förmodligen rengöringen av partikelfiltret som du upplevde.. drar med soppa då.. min drar 0,9 landsväg när de håller på.
av Mocke
Hej!
Jag skall in på verkstan med liknande symptom.(ryckig bitvis när jag kör med farthållare i 80 km på 5ans växel uppför)
Har någon hittat någon lösning?
av whoppi
Mocke skrev:Hej!
Jag skall in på verkstan med liknande symptom.(ryckig bitvis när jag kör med farthållare i 80 km på 5ans växel uppför)
Har någon hittat någon lösning?
vad har du för motor "Mocke"?
Volvoverkstaden ska kolla över min bil igen nästa vecka för mer felsökning, det här börjar bli löjligt nu....

Att det kan vara så svårt för en volvo verkstad att finna felet på en volvobil???
Mocke -skriv gärna här vad som gjorts med din bil och om de löst problemet och hur det löste sig.
av sand06
Jag har upplevt samma ryckningar med min V50 2.0d -06. Verkstaden hitta olja i intercoolern. Byte av spjällhus, turbo och rengöring av intercooler löste problemet.
Hej det verkar som det flesta har upplevt när bilen regrenerar sitt partikelfilter
Detta inträffar runt var 50emil och märks framförallt av att bilen smårycker vid låg belastning.
Bränsleförbrukningen stiger oxå. Datorn ställer om elektroniken så värmen stiger i filtret.
Det jag har upplevt är att min bil går mycket bättre under regreneringstiden.

Oxå att tänka på är att regreneringen styrs av filtrets täthet. Kör man många korta sträckor
med kall motor så kommer filtret aldrig att renas. Regreneringen startar först efter mtorn har en temp på 65grader
tror jag och en hastighet över 50km.Blir filtret full så kommer så kommer det ett meddelande om sotfilter fullt på
displayen. Då är det bara att ut och köra en sväng på 90vägen tex. Tänds den två ggr måste bilen lämnas in på volvo för att genomgå ett avsotnings program. Man kopplar in sig i bilens dator, sen kör programmet motorn under olika varv i ca 20-30min. Nästan allt detta står beskrivet i instruktionsboken under partikelfilter.

Mvh
Stefan :-)-)

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]