Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ytreek
Hallå jag har en 960 från 1991 med automat, och nu har hastighets mätaren börjat strula. När man statar bilen då lägger den sig på 80 km/h, och när man kör i väg så lägger den sig på 50km/h. Men när jag kommer över 50 km/h då börjar den fungera felfritt.
Så jag tänkte att det var hastighets mätar givaren som hadde lagt av men när jag kollade felkoden så fick jag kod 132. Så jag kollade upp vad det var och svaret var; Motorstyrdon - satningsspänning för hög/låg, och den troliga orsaken kunde vara batteri eller generator men båda sakerna har jag bytt.
Så nu har jag fasnat vad kan det vara för fel?
fungerar tripp och milmätaren normalt så har du inga problem med givaren i bakaxeln eller kablaget
( har du ABS så skall den lampan tändas också om givaren strular )
troligtvis kan det löna sig att löda om hastighetsmätaren och kontrollera foliekortet på baksidan av instrument-panelen.

/emwtur
tripp mätaren vet jag om att den stannar då och då men endå fungerar hastighetsmätaren, plus så tänds abs lampan ibland oxå. så det kan vara fel på den givaren då?
men i första hand ska jag testa med en annan mätare så att det inte är fel på den.
flåt - såg inte att du hade en 960 !
då har nog inte ABS och hastighetsmätaren samma givare tror jag ( ingen expert på 960 )
kan du testa en annan mätare så gör det !
/emwtur

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]