Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Mangyver skrev:Inte varje uppstart men ungefär varannan så tänds srs lampan, gasar man då till så motorn kommer upp i 3000rpm så slocknar den :S

Säkringar är shyssta, är det bara att börja skrapa kablar och jordanslutningar?

Konstigaste är att när man gasar till så den kommer upp i jusst 3000 rpm så slocknar den och lyser inte mer förrens den har fått stå avstängd ett tag och kallnat så lyser den ibland nästa uppstart.

Edit: passar på att fråga om en annan sak som är lite smått irriterande, dimmern till instrument belysningen misstänker jag är felet, tar en 30 sekunder efter uppstart innan instrument belysningen vaknar, knäpper man till med fingret på dimmern så hoppar den igång direkt, är det nån idé att försöka laga den eller är det att ragga tag i en begagnad som gäller?
Hejsan !!
Här kommer ytterligare ett problem med SRS´n
Först så jävlas SRS lampan i instrumentet sen även lampan för handbromsen , SRS´en slocknar som den ska när handbromslampan gör det men när ingen handbromslampa tänds då förblir SRS lampan tänd och slocknar bara så fort jag varvat till 2500varv
För att sedan inte va några problem under ett par timmar och sen börjar det igen...
Hur som det e fan inte lätt att felsöka då det ena stunden funkar och nästa inte alls.
batterikablarna sitter som dom ska, även slipat av polerna och klämmorna lite å slängt på lite fett, sprillans batteri sitter i men srs lampan spökar lika mycket fortfarande.

Har även skrapat jordningarna till generatorn om jag inte sa det innan.

Börjar fundera på att lämna bort bilen till nån snart innan jag spyr helt.
bara för att veta om det finns någon koppling till om generatorn är inblandad så skulle jag
temporärt montera en testlampa mellan plus på batteriet och den lilla anslutningen på generatorn
( parallellkoppla laddningslampan )
fungerar det då så har du nog lokaliserat problemet till instrumentpanelen iallafall.
( tänk på att koppla ifrån lampan när du inte använder bilen så du inte laddar ut batteriet )
/emwtur
Mangyver skrev:får prova det imorrn emwtur!
Återkommer med resultat!
Har du kollat ?

jag tror att mitt problem sitter i instrumenthuset rörde på nollställning av trippmätarn då blinka det till i instrumentet samt att allt funkar som det ska när bilen blitt varm alltså står bilen ute i solsken och blir het så funkar grejorna oxå ???

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]