Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Knappast aluminium, hur skulle det fungera ihop med en induktiv givare? Det är stål.

Knuten är ofta rostig, så lite lim är nästan nödvändigt. Köp inte det på Volvo, det finns billigare alternativ och mindre förpackningar. Det ska vara Loc-tite av typen cylindrisk låsning. Gör rent och avfetta innan, bromsrengöring eller förtunning är bra. Rosten ska bort, men slipa inte så mycket att ringen tappar greppet.
av *pettson*
snowman skrev:Enligt volvo så är ABS kransen av aluminum och den är pressad på plats. Den nya kransen ska slås försiktigkt på plats och man ska inte behöva limma.

Jag kommer troligen göra jobbet själv och då blir priset :

Endast kransar
326 kr * 2 = 652 kr

Drivknut
Orginal 2700 kr * 2 = 5400 kr
Biltema 700 kr * 2 = 1400 kr

När vi bytade hjullager så uppmärksammade vi inte att knuten var i väldigt dåligt skick, visst just runt ABS kransen fanns det en del rost.

Jag har sen tidigare köpt bromsok och luftmassemätare från biltema. bromsoken har fungerat bra, luftmassemätaren är jag inte fullt så säker på. Hur är det med dessa yttre drivknutar från biltema?
Volvo får ange vad dom vill.. Ämnet är stål i alla dom jag bytt och det finns dom mekar som tvingats att punkta dit dom i brist på rätt lim och för att knutarna är skräp i övrigt.. lite körigt med alu mot stål.
Vi pratar om induktiva givare. Om nu inte volvo väldigt nyligen börjat producera alukransar med stålinlägg i? Menar att ersätta ett oxidernade material med ett som oxiderar ännu värre..?.. Njae..
av snowman
Hej!

Jag har nu bytat ABS krans på vänster sidan utan några förändringar. Provade även att få av grejerna vid höger sida så jag kunde byta även här, men tyvärr ville inte drivaxeln släppa från lagret trotts att vi bankande och använde av dragare. Vi försökte dock fila till befintlig ABS krans med skruv mejsel.

Vi provade även att lufta alla utom 1 bromsok (som vi inte lyckades låss nippeln på).

Allt detta jobb utan att det hjälpte märkbart.

Nu känns det som det är dags att lämna in bilen på en felsökning.
av snowman
Hej igen!

Bilen ska egentligen in på felsökning i morgon(Måndag) MEN, någon hade haft en skoj Lördagskväll och gått runt och skuret sönder däck där jag har bilen parkerad. Det blev till att sätta på moppedäcket(reservdäcket(MAX 80 km/t)), det intressanta var dock att under den tiden som jag körde runt i stan så uppstod aldrig några som helst problem med ABSen??? Tidigare så kom felet nästa direkt när man kom upp i runt 50 km/h.

Det verkar som att reservdäcket har gjort en skildnad, men frågan är hur detta kommer sig? Jag kan givetvis inte köra runt på reservhjulet hela tiden och när jag väl bytar tillbaka så lär ABS problemet troligen återkomma.

Vad kan detta beror på? Några ideér?
av snowman
Hej!

ABS-kransen på höger sida är nu bytad och allt fungerar bra!

De hade lite problem att dra av drivaxeln, tydligen hade den rostat fast.

Tack för all hjälp.

MVH
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]