Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
Har kört 20.000 nu och upptäcker att motorn inte blir riktigt varm. Ska väl byta termostat men....är det nåt jag ska se upp med? Vet inte ens var den sitter men är det något en normalbegåvad hantverkare klarar själv? Skruvar ju gamla skotrar, traktorer m.m Tacksam för svar!!!!
Användarvisningsbild
av Nexus
inte den bästa bilden med termostat huset sitter med 2 st st torx skruvar. följ bara slangen upp till motorn på vänstra sidan framifrån bilen sett så hittar du.
Bild
av nait
Men om man drar sönder torx skuvrarna..
alltså drar sönder spåren i skruvskallen.. :(
NU går de inge bra för mig...
tips ??
av *pettson*
nait skrev:Men om man drar sönder torx skuvrarna..
alltså drar sönder spåren i skruvskallen.. :(
NU går de inge bra för mig...
tips ??
Då får man ta fram borrmaskinen och helt enkelt borra bort skallarna. Lyfta på termostatlocket och sen skruvar ur skruvarna.
OM du frestas att slå i nåt annat så kan jag för att bespara dej ev besvär tala om.... Att termostathuset är gjort i lövtunn aluminium och att det spricker med ett ljudligt *crack* i värsta fall. Så då får du ännu mera att skruva med. :-)-) Borra gäller för att göra det skonsammast.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja är skallen kass så får man borra.

men hur kan man drö sönder en torx ? den är ju så konstruerad att den inte blir rund...
Har själv knäckt 2 st 1/2" torxhylsor av BAHCO eller Sandvik, detta på ett termostatlock som satt så in i h-e. Det kan fastna ordentligt...
/greenbay
av *pettson*
Så är det då inte TORX... det är TORX PLUS. Det är en annan variant av torx som är lite lite annorlunda utformad. Kör man då med vanlig torxtapp så är det lite glappt och kan sluta med rund skalle eller rundad torxtapp.
För den som inte vet vad torx plus är så..:http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
av nait
Nu är de gjort iaf.
Fick ta lös spridarbryggan. Kom åt med en svetstång och nypa åt. (det var ju självklart den intre som blev sönderdragen)
Så nu äre bytt och klart =)

Så de finns andra torx också... det förklarar "glappet" som blir när jag hade vanliga.
Bra att veta till nästa gång : ) tack
Användarvisningsbild
av CarMan
nait skrev:Nu är de gjort iaf.
Fick ta lös spridarbryggan. Kom åt med en svetstång och nypa åt. (det var ju självklart den intre som blev sönderdragen)
Så nu äre bytt och klart =)

Så de finns andra torx också... det förklarar "glappet" som blir när jag hade vanliga.
Bra att veta till nästa gång : ) tack
nej jag tror defenetivt inte att det är orsaken till att det vart runt, du har nog bara andvänt fel storlek på torxen. vilken andvände du?

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]