Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:car man
konstigt att inte regeln om spridarrör inte gäller lastbilsmotorer där det är dubbelt så höga tryck i extremlägen? kanske beror på att dessa kunder inte manipuleras lika lätt? däremot helt förkastligt att återmontera rör med rost eller skavskador. volvo tillverkar säkert inte sina rör själva de heller?
isak
jag kan inte mycke om lastbilsmotorer, men vist borde dom ha comonrailteknik med?
men jag är tveksamtill att man kan ha så mycke högre tryck än vad man har i en bilmotor ! är du säker på att du pratar om comonraildieslar nu?
Användarvisningsbild
av isak
de har oftast så kallade stickpumpar som ( vidareutveklats från injektorer från cummins) påverkas av exentrar på kammaxeln.systemet har ett matartryck på ca 5kg tills en elventil på den separata pumpen blockerar returen varvid trycstegring uppmätt till 2 500 bar mot spridaren vid optimalt varvtal o effektutag, skulle iallfal jag betrakta som betydligt högre tryckchock i rören vilka f-öv har samma godstjoklek som common rail rören har, om du kommer i närheten av en lastbilsmot någon gång känn gärna på rören så känner du tryckstötarna redan på tomgång så förstår du så svårt jag har med byteshysterin av spridarrör?
en common rail arbetar med mindre tryckvaiationer enligt min skola.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
comonrailen her ju mer ett konstant tryck, även om det faktiskt varierar en del det med. sen är der ju elektrisk spridaröpppning som styr, så det blir ju inga tryck stötar.

men det var ju ungefär samma tryck vi pratar om, även om det var stötar du pratade om (en comonrail ligger som lägst på 350 bars tryck)

att känna tryck stätar i ett rör är inga problem, det käner man ju på gammla dieslar som har lågt tryck också, det bevisar bar att det vins en tryck stöt, inte hur högt tryck det är.

angående godstjocklek på rörena så har jag ingen aning om hur tjocka dom är, men det vet väl du, eftersom du viste att det var samma på lastbilar ! hur tjocka är dom?

är det samma sorts anslutningar också? eller skiljer fastsättningen?
Användarvisningsbild
av isak
det varierar men oftast 14 mm gängor på de äldre samma typ av kopplingar dock 17-19 mm nyckelvidd common systemen har mindre 13-el 14 om jag inte minns fel. men rören har samma area. finns även smalare rör äldre VW o SPRINTER motorer (ej common) som är kermikbelagda inv-som inte får böjas vid spridardemont då beläggningen kan spricka med spridarhaveri som följd. du har delvis rätt om trycken på de stora varierar det fr- matartycket 5kg till spridarens öppn tr-oftast300kg på obelastad motor, vid stora bränsleflöden är hålarean mindre än flödet, spridaren är i princip tvångsmatad för att uppnå optimal finfördelning av bränslemolekyler, enl uppgifter från BOSCH de pratar om statiska tryk uppemot 2 500 kg vilket inte jag hört talas om i common system.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
du påstod att rören på lastbilar inte behövde bytas, medan man ska byta som på personbiler.
du säger att rören är "lika"
men det är ju ointresant vilken nyckelstorleg man andvänder för att lossa dom. sånt som är intresant är ju om konstruktionen i anslutningen är den samma, är det samma sorts kona, tilverkad på samma sätt? eller är den ena svagare ?

arian på rörena är okså ointresant är det samma matrial? tilvarkade på samma sätt & med samma godstjocklek?

jag antar att det inte är ett dumt påfund att rören ska bytas på comonraildieslar (hur skulle du må om du får reda på att ett barn brunnit inne i en bil du lagat o du bytte inte rörena...) självklart görman inte egna bedämningar, utan följer de ansvisningar som tilverkaren gerdig)
Användarvisningsbild
av isak
vi kapade ett av var och mätte samma mått på bägge materialkvalite kan jag inte svara på uppkoningen är stukad på samma vis. och som du säger mycklvidden har ingen betydelse i det sammanhanget. men du kanske har metalurgikunskaper att göra en avhandling?
kommer personligen att alldrig byta rör som inte har skador. sen hur du och andra gör bryr jag mig inte i! du eller någon hävdade brandrisk i någon tidigare fråga? på ett lastbilssystem är den uppenbar! på en common- är den betydligt mindre, allt beroende på hur stor läckan blir, den stannar helt enkelt eller går ner i nödläge! en stor motor som får ett läcage tappar en cyl eller del av den!
isak
av Roknäs
Hallå igen. Ja. NIten som volvo hade satt dit gick sönder bara på en dag. Men jag satte en m3 skruv på själva spjäll vredet på motorn. Jag slipade av skallen på skruven så den inte tog i aluminiumet. Den gick in i hålet som volvo hade gjort till sprinten.. Sen tog jag bort kulan plast på staget. Satt en bricka emellan vredet och staget. Sen en bricka till och slutligen en mutter med loctite. Det känns stabilt i alla fall. Det är inte så mycket plats så det var lite pillrigt. Vi får väl se om nån vecka. Fick byta vä yttre styrled och såg att hydral pumpen till servon fuktar... shit. Jaja. Kanske måste in med bilen ändå och byta spjället om inte min patent lagning funkar. Men man måste ju försöka.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte fått koll på varför den går sönder, men jag inbillarmig att det är viktigt at man kalibrerar efter reprationen, så motorn inte kör längre än till stoppet. på så sett kan det ju inte bli ån påftestning på staget, då spjäller går mycket lätt at manuvrera.

byter man vara grejot, så har man ju inte lagat orsaken till felet, utan bara lagat följdskadan.

dom spjäll jag lagat har alla redan saknat kulan, o ingen av dessa har gått sönder igen, bara en notis från min sida. jag vet inte om det hr nån betydelse.
Användarvisningsbild
av isak
har du fan så rätti roknäs.
fantasi att lösa problem kommer man långt med! ofta gynnar det lädret med! man önskar kanske litet mer av den varan bland det yngre verkstadsmekanikerna? du klarar säkert att byta en pacbox med på din styrpump? kommer du till volvo blir det kpl- pump förmodar jag?
lycka till
isak
av Roknäs
CarMan skrev:jag har inte fått koll på varför den går sönder, men jag inbillarmig att det är viktigt at man kalibrerar efter reprationen, så motorn inte kör längre än till stoppet. på så sett kan det ju inte bli ån påftestning på staget, då spjäller går mycket lätt at manuvrera.

byter man vara grejot, så har man ju inte lagat orsaken till felet, utan bara lagat följdskadan.

dom spjäll jag lagat har alla redan saknat kulan, o ingen av dessa har gått sönder igen, bara en notis från min sida. jag vet inte om det hr nån betydelse.
Oki carman. På min så var en av dom 4:a plast "flärparna" som håller fast kulan borta. På spjällsidan. Sen när volvo hade borrat hål och satt dit niten så gick kulan sönder. Men jag tror stoppet är likadant för jag använde ju volvos hål och dom kan väl inte ha gjort hålen fel eller :D . eller..... Det jag kanske tror händer är väl att muttern gängar upp sig. Jag har ett litet spel på mekanismen. Det får ju inte kärva det minsta. Det var ganska noga med längden på skruven. Inte mycket plats där. Jag tog bara bort kontakten till tempgivaren tror jag det var... Det ska bli spännande och se om(eller hur länge :) ) det håller. Lär ju inte få nån goodwill hjälp med reparation om jag kör flera tusen mil till. Men det är värt ett försök. 3500 spänn är ju tio öl backar juH :D

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]