Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av recallbj
Fick problem med min T5a i dag, den bara la av och tvärstannade ute på ett köpcenter i Västerås, dessutom i en korsning vilket inte var någon höjdare.

Kan konstatera att den efter detta strul fick ett annat ljud vilket fick mig att tro att ev. avgassystemet gav upp, dock så ser jag inte hur detta skall kunna göra att den dog, lyckades putta iväg den upp till en parkering och lät den stå och puttra på tomgång för att sedan åka hem, tyckte att den kändes lite orkeslös och funderar därför om turbon kan ha gett upp.

Skall väl tilläggas att tidigare idag så åkte jag ToR till Eskilstuna och då gick den hur bra som helst.
Får inte upp några varningar i färddatorn eller på någon av symbolerna på instrumentbrädan vilket gör mig ännu mera konfunderad, bilen är dessutom nyservad och var inne på Bilia för några månader sedan där det byttes en massa delar (slangar, ventiler m.m.) till just turbon då jag hade strul med att den tappade prestanda, den har dessutom full servicebok.

Bilen har gått 10300 och är i övrigt i bra skick, känns lite surt att lägga ner en massa pengar på den då jag om cirkus 1 månad får min nya S4a.

Så jag är tacksam om det är någon annan som haft detta problem eller tror sig veta vad som kan tänkas ha hänt
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kan det vara gasspjället? :shock: sök på "gasspjäll" på forumet
av recallbj
~Kalle~ skrev:Kan det vara gasspjället? :shock: sök på "gasspjäll" på forumet
Är mycket möjligt, var ute en sväng och kom 100m och sedan tvärdog den.
Verkar som den har gått ner i felsäkert läge också, eftersom så fort som jag släpper gasen så tvärdör den, vet inte om jag har det gamla spjället, dvs det italienska skräpet som de senare bytte ut efter att just detta strul. Hade tidigare strul med reducerad prestanda och då bytte de ventilerna till turbon samt några slangar som tydligen hade spruckit.
Efter att stått och gasat en stund så luktar det bränt vilket gjorde att jag gav upp övriga försök utan lämnade den, får skicka den till Bilia i morgon så får de kolla över den på måndag.

Tur i oturen är att jag har en tilläggsförsäkring där jag endast betalar självrisken.
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]