NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Hej!

Skulle byta till sommarsulorna på en v50 2.41 2005 där en verkstad bytt till vinterhjul. En mutter är nästan runddragen men det går att skruva den. DOCK händer det ingenting när man skruvar på den. den går bara runt runt runt. Det går inte att få ut muttern så gängan är nog inte helt slut. Vad kan ha gått snett? och några tips på hur man löser det?

/Mattias
av greenbay
Försök med att "dra" hjulet utåt samdigt som du skruvar på muttern/bulten. Annars återstår väl bara att borra bort allt, så du får loss hjulet.
/greenbay
Användarvisningsbild
av gooose
Åk till verkstaden som bytte till vinterhjul Förstör man något så får man rätta till det efter sig

Låter kanske enkelt men har du "kvittot kvar e de bara att åka dit

//Goose
av mattiasg
Har tittat på saken igen och det visade sig att den person som börjat byta till sommarhjulen hade en utsliten hylsa. denna har dragit den kromade hjulmuttern rund och eftersom det kromade sitter som en hatt på den egentliga hjulmuttern går det inte att skruva ut den.

Får ändå bli en tur till verkstaden att fixa saken (men inte min bil så inget problem för mig).

MEN,ett tips till alla er som byter hjul, använd rätt verktyg från början och se till att ni inte rund-drar muttrarna!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
haha, ännu en klant som har däckverkstad som inte borde ha det alltså..

Jag tror snart jag har sett allt.
Från att man sätter hjulmuttern på maskinen o drar dit den med maskin o inte med händerna först, till att förbereda däckbyte genom at luta alla fyra hjulen mot bilens kaross så att det repar lacken. Vissa är riktiga klantar.
av flink
Icke att förglömma 6-kantshylsan!
Jag får alltid rysningar av folk som står och hänger i hjulbultarna med en 12-kantshylsa... Slinter den så ligger dom där med tänderna beravda i asfalten och en runddragen bult! :)

Men men... är huvudet dumt får plånboken lida!
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]