Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jovisst så är det ju, det hade jag fullkomligt missat.

Det är ju inte en Volvo jag har det är en FORD :-O)

och V i V70 står inter för Victory utan för Vansinne :twisted:

Jo åter till listor. Har en jobbarkompis som också har en V70N, med miljoner fel.
Men han har som tur trygghetsavtal.

Själv komer jag ALDRIG köpa en Volvo till (ursäkta Ford hette det ju) före det är bevisat att ordningen är återställd.

(ordning återställd, som på tiden då 740 serien och reparationer var för att man krockat och endast slitdetaljer skulle bytas)

Hoppas moderator kan ändra rubriken till "Vad jag hatar Ford skit"

Att jag överlevt som människa får jag tacka alla hjälpsamma här på forumet, utan er hade jag varit totalt knäckt, även ekonomiskt.

/Roland
Du kan själv ändra rubriken genom att "ändra" ditt första inlägg i tråden och sedan ändra rubrik.

V70 är Sveriges mesta sålda bil, hur kan den då vara så dålig? :wink:
Vill bara påpeka att V70N inte har Fordursprung. Om så vore så funkade det nog bättre. Hushållet har en illa skött Ford Mondeo -94 - den krånglar verkligen aldrig. Vi har äveb en pedantskött V70 som kostar 3-6000 per år i reparationer, Så skyll inte på Ford! :wink:
Problemet, eller rättare sagt anledningen med ett forum är ju att de som har problem kan få hjälp. Väldigt sällan de som bara är nöjda hör av sig (även om jag startade en sån tråd). Så därför ser det ju också ut som om alla har skitbilar.
Min V70 -03 har paserat 20700mil och det är inte mycket som behövt kostas på den. Ibland har man bara otur med bilar.
Liten tröst för den som råkar illa ut, men dra inte alla bilar av ett märke över en kam.
Sen tycker jag inte om denna ständiga jämförelse mellan Volvo och de Tyska märkena. Hur mycket mer kostar inte en BMW än en motsvarande Volvo? Då ska den väl också hålla en högre kvalitet!?
Motörhead skrev:.
Sen tycker jag inte om denna ständiga jämförelse mellan Volvo och de Tyska märkena. Hur mycket mer kostar inte en BMW än en motsvarande Volvo? Då ska den väl också hålla en högre kvalitet!?
Volvo är väl ingen särskillt billig bil? Jag menar, jag sitter här och läser ett test från 2006 där en Volvo V50 2.4i går loss på 235900 och en 320i Touring kostar 256 000:-. Sen har ju BMW gratis service i 3 år. service för volvon går på 11000:- de första 3. Vips så kostar volvon 247 000:- i jämförelse och skillnaden blir in ens 10 000 spänn...

Edit: Av nyfikenhet jämförde jag dom större modellerna också. En ny 520D kostar 339 000:- samtidigt som en Volvo S80D går loss på 335000:- inkl 3 års service... Nä det där med att volvo ska vara billigare än tyskarna måste vara en myt som fortfarande ligger kvar sen 90-talet...
Finns fler gamla myter om BMW. Läser ofta inlägg där många(ofta volvo och saabägare av någon anledning) anklagar BMW att ha dyra reservdelar. Ägde en 330Ci innan S60n jag har nu och reservdelarna var utan tvekan billigare till BMWn...
Motörhead

Jo du har en -03, detta är 4:e årets version och betydligt mer färdigkonstruerad och man har hunnit lära en del av de misstag som aldrig skulle släppts ut på marknaden.
Du har ett spjällhus av rätt konstruktion mm. sedan så är din bil 4 år nyare än min -00:a och invänta ett par år till så kommer dörrlås mm att börja visa sig hos dig också. otur?
Det framgår inte heller om du haft bilen från den var ny och vad som bytts ut på bilen.
Däremot så tycker jag du ska fundera över hur dina handbromsbackar ser ut. De är av precis samma skitkonstruktion som jag har på våra två bilar. Beläggen lossar från backarna och det kommer de även att göra på din bil och detta sker långt före de är utslitna eller borde varit lämpligt bytesintervall. Har du otur så står bilen på ett parkeringshus och blir lurig att bärga från platsen, eller så händer det när du kör och med risk för dyra reparationer.
Troligtvis har du både bättre version på spindelleder och bromsslangar fram än det som satt på -00 så där klarar du dig förhoppningsvis.

Angående tur och otur
Vill passa på att nämna att vissa folkgrupper inte har ordet "otur" eller "tur" i sitt ordförråd och t.ex. eskimåer har det inte. Exempelvis så är det inte tur att jägaren som råkar ut för en snöstorm kommer hem och säger att han hade "tur" som överlevevde, utan det bygger på skicklighet.

Skicklighet är inte att under många år bygga upp ett kvalitetsrykte som man på några år plockar ned till grunden igen.

Skulle dock kunna tänka mig att byta bil till en mycket sen version av V70N, eftersom jag nu lärt en hel del om att meka med denna bilmodell och tillgången av reservdelar av någon orsak är väldigt god.
Aldrig en ny version mera, aldrig!

Och aldrig några skitbultar för hjulen.
/Roland
När vi nu pratar om BMW
Det är klart att BMW har billiagre reservdelar
Det rullar mer BMW i världen än volvos.
Men att säga att dom är mindre problembilar ja då är man fel ute.
Har ägt ett par st E39 o de finns problem.
Nr 1 ABS givare mkt vanligt relativt billigt att byta
Nr 2 ABS enhet mkt vanligt kostar en del
Nr 3 Kylaren är av dålig kvalitet o den byts lite då o då
Nr 4 ROST speciellt på kombis .
Nr 5 Elektroniken kanske inte är den bästa i dom bilarna
Man kan ju fortsätta med spindelled som avverkas lika ofta som en tjej byter kläder.

Men visst kan jag hålla med om att V70/s60 inte är vidare bra kvalitetsbilar, iallafall första årsmodellerna.
tdeimos skrev:
Motörhead skrev:.
Volvo är väl ingen särskillt billig bil? Jag menar, jag sitter här och läser ett test från 2006 där en Volvo V50 2.4i går loss på 235900 och en 320i Touring kostar 256 000:-. Sen har ju BMW gratis service i 3 år. service för volvon går på 11000:- de tförsta 3. Vips så kostar volvon 247 000:- i jämförelse och skillnaden blir in ens 10 000 spänn...

Edit: Av nyfikenhet jämförde jag dom större modellerna också. En ny 520D kostar 339 000:- samtidigt som en Volvo S80D går loss på 335000:- inkl 3 års service... Nä det där med att volvo ska vara billigare än tyskarna måste vara en myt som fortfarande ligger kvar sen 90-talet...
Finns fler gamla myter om BMW. Läser ofta inlägg där många(ofta volvo och saabägare av någon anledning) anklagar BMW att ha dyra reservdelar. Ägde en 330Ci innan S60n jag har nu och reservdelarna var utan tvekan billigare till BMWn...
Jo.. du har delvis rätt.. men nu pratade vi "likvärdig tysk bil". Lägg på lite utrustning på BMW'n så får vi se vart du hamnar. BMW är inte billiga att utrusta och liksom Mercedes (Audi vet jag inte) så får du väl knappt med en ratt när du köper bilen ny! Lägg på minst 50' för att få en likvärdig, och ska du ha en välutrustad bil så skenar priset på tyskarna exponentielt jämfört med en Volvo. :)
Är själv inget större fan av 3-serien, och en barskrapad sådan är än mindre lockande.

Tråkig läsning by btw... Kan inte vara kul med alla fel ni haft på era bilar. Skulle själv vara lika bitter och förbannad som ni är. Äger själv en V50 och (peppar peppar) har klarat mig väldigt bra. Lite smågrejer har det dock varit som verkar vara standard, men inget av den mer allvarligare sorten.

Är för övrigt gammal Mercedesägare så visst känns det lite som ett nerköp att köra V50, men då är det ju så mycket billigare också. En C-klass i samma liga som min V50 kostade (när jag tittade på bilar) ungefär 100.000,- mer än Volvon. Så säg inte att det är en myt. Bara för att få med AC i en tysk bil är inte direkt gratis.
av sepaulssonm
Ringhede skrev:Inte bara slitagedelar.

Lister vid lastbågar som blir kass i lacken och började bubbla sig efter 5 år.

Får man fråga om hur du fixade detta problem? Jag har en liten bubbla på min list, ner mot huven mellan vindruta och dörrstolpe. Skulle gärna vilja veta vad det kostade etc.

Killarna på Ditec sa att detta var ett vanligt problem med oxidering på just denna list. Den är av aluminium sa de. De tyckte jag skulle ta upp det med Volvo. Kan nog glömma att de tar åt sig att fixa det.

Min bil är en V70N -04 2.5T.

Paulsson

Hej alla, en plastlucka ovanför det högr[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Ta lös Kardanaxel xc90 bak.

Hej Hur sjutton får man lös kardanaxeln[…]