NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matthh
Jag har en V50 DRIVe som nu är en månad gammal och har gått nästan 200 mil. Tidigare idag när jag stannade nästan direkt (ca 200m) efter start utan att stoppa motorn, så hörde jag ett tickande under bilen någonstans framför höger bakhjul. Tickandet var ganska högt och de i bilen undrade om varningsblinkers var igång.
Frekvensen på ljuden ökade för att sedan försvinna.
Någon som vet vad ljudet kan vara, och framför allt om det är ett ljud som skall vara där?
Användarvisningsbild
av wendtan
Det låter som bränslepumpen till webasto värmaren. Bilen startar den som hjälpvärme vid behov, dvs för att snabbare nå arbetstemperatur.
av marcbe
wendtan skrev:Det låter som bränslepumpen till webasto värmaren. Bilen startar den som hjälpvärme vid behov, dvs för att snabbare nå arbetstemperatur.
Det lär vara bränslepumpen till tillskottsvärmaren, helt rätt.
Vill bara vara petig och säga att det är en Eberspächer-värmare på C30, S40, V50. Webasto sitter på de större bilarna (XC60, V70, S80).
Användarvisningsbild
av Doffen
marcbe skrev:
wendtan skrev:Det låter som bränslepumpen till webasto värmaren. Bilen startar den som hjälpvärme vid behov, dvs för att snabbare nå arbetstemperatur.
Det lär vara bränslepumpen till tillskottsvärmaren, helt rätt.
Vill bara vara petig och säga att det är en Eberspächer-värmare på C30, S40, V50. Webasto sitter på de större bilarna (XC60, V70, S80).
Volvo har bare Eberspacher, ikke Webasto!
av marcbe
Doffen skrev:Volvo har bare Eberspacher, ikke Webasto!
Vi tar det en gång till:

P1 (C30, C70, S40, V50) har Eberspächer
Y20 (S80N, V70II, XC70II, XC60) har Webasto
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]