Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roknäs
Hallå. Jag ägnar mina kvällar åt att läsa detta forum. Har läst att staget till virvelspjället lätt går sönder. Så jag kollade på min 07,a. Mycke riktigt så var det inre fästet trasigt. Det vid motorn. Så jag åkte till min lokala volvo handlare och visade verkmästaren. Han sa att det var klen konstruktion och jag kommer att få det fixat gratis fast att garantin på det går ut vid 8000mil och min bil har rullat 8300. Jag blev riktigt glad.
Ibland är internet en bra uppfinning. Samt alla goda kunskaper på det här forumet. Hälsningar Håkan
OCH det funkade inte. Niten som skulle hålla plastarmen gick av. Volvo säger att dom tar på sig halva kostnaden för att byta hela spjället. typ 3500 skulle jag få betala. Konstigt att man tar på sig halva... Det är ju ungerfär som att man vet att det är en skitkonstruktion men inte vill ta på sig föjlderna som blir när man inte kan göra en sak bra på en gång. Inte nöjd. Nån som vet vad virvel spjället kostar.. Bara delen
Inte bara spjället måste bytas.

Problemet är att du måste riva av halva toppen och bränslesystemet och bränslesystemet är "engångs" dvs tar du isär det kan det inte sättas ihop igen utan du behöver köpa det nytt igen. Det är det som gör det så dyrt och tar tid.
av inter9
Vet inte om det är relevant men på min bensinare S60 2,4T fick jag gå igenom ett helvete för att få spjället utbytt. Fick även jag betala hälften av kostnaden; 3995 kr. Bilia (eller Volvo?) var ovilliga att ta på sig kostnaden men efter flera veckors om och men tyckte de att det var OK.

- Hela spjällhuset
- Packning
- ETM omladdning
oki. Han som jag har pratat med på volvo verkstaden i Piteå sa att volvo vill att man byter spridarrör men att det nog var onödigt. Bara en sorts friskrivning från ansvar från volvos sida. Att försäkra sig om att det inte blir problem när det är så högt tryck i bränsle systemet. Men att det gick att återmontera spridarna. Men det ville inte han göra om jag skulle ta det på goodwillgarantin. Jag tror jag ska kolla vad bara spjället kostar samt ev packning till ventilkåpan. Har en granne som är bilmekaniker. Men frugan är emot allt sånt.Hon vill repa ordentligt. Vill lämna in för allt. Jag är kluven på vad jag ska göra...
Roknäs skrev: Har en granne som är bilmekaniker. Men frugan är emot allt sånt.Hon vill repa ordentligt. Vill lämna in för allt. Jag är kluven på vad jag ska göra...
Brukar du lägga dig i hur frun sköter tvätten och disken? :wink:
camaro69 skrev:
Roknäs skrev: Har en granne som är bilmekaniker. Men frugan är emot allt sånt.Hon vill repa ordentligt. Vill lämna in för allt. Jag är kluven på vad jag ska göra...
Brukar du lägga dig i hur frun sköter tvätten och disken? :wink:
Tyvärr så är det når modernt förhållande man lever i. Alltså så måste jag vara med och sköta disk & tvätt men inte fasen tvättar hon bilen :D (men hon tjatar om att hon äger 1,5 bil och jag bara en halv...... :???: ) Tur att hon inte läser det här forumet. Hon är mer inne på typ mode bloggar mm... skit sidor alltså!
Användarvisningsbild
av CarMan
det har inget med volvo att göra. samtliga biltilverkare med comonraildieslar säger att man ska byta rörena.
För att göra en regelrätt lagning så ska rörena bytas. systemet asbetar med EXTREMT höga tryck...
Användarvisningsbild
av CarMan
Roknäs skrev:OCH det funkade inte. Niten som skulle hålla plastarmen gick av. Volvo säger att dom tar på sig halva kostnaden för att byta hela spjället. typ 3500 skulle jag få betala. Konstigt att man tar på sig halva... Det är ju ungerfär som att man vet att det är en skitkonstruktion men inte vill ta på sig föjlderna som blir när man inte kan göra en sak bra på en gång. Inte nöjd. Nån som vet vad virvel spjället kostar.. Bara delen
Gick järn niten av, eller lossna den?

vet du om dom kalibrera spjället efter bytet?
Användarvisningsbild
av isak
car man
konstigt att inte regeln om spridarrör inte gäller lastbilsmotorer där det är dubbelt så höga tryck i extremlägen? kanske beror på att dessa kunder inte manipuleras lika lätt? däremot helt förkastligt att återmontera rör med rost eller skavskador. volvo tillverkar säkert inte sina rör själva de heller?
isak

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]