Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siamthai
Jag köpte nyligen 15" lättmetallfälgar (musca) på blocket. Jag hade tänkt använda dem till vinterdäcken. I regbeviset för min S80 står

Däckdimension axel 1: 225/50 R17 94W Fälgdimension axel 1: 7,5Jx17x49
Däckdimension axel 2: 225/50 R17 94W Fälgdimension axel 2: 7,5Jx17x49

Mina sommardäck sitter på 17" thorfälgar. Nu undrar jag om det är godkänt att använda 15" eller om det finns någon regel som säger att man måste ha 17" när det står så i reg.beviset? Nu, när jag tänker efter är faktiskt frågan rätt dum eftersom man ser så många som byter till 18" och 20" :???: men har jag börjat fråga kan jag lika bra skicka iväg den. Fälgarna som jag köpt är utan däck, jag har kollat men kan inte se vilken dimension som krävs på däcken. Hur kan man se det? Skall man mäta avståndet mellan fälgarnas ytterkanter eller vad? Och slutligen hur skall jag få rätt rullomkrets när jag beställer vinterdäcken? Jag kan ju inte titta på sommardäcken.

Köpte fälgarna för 2 000 kr (2 500 kr inkl. frakt). De var i mycket gott skick, enligt säljaren endast använda en sommar. Tyckte att jag måste skynda mig slå till då det sällan finns 15" till salu på blocket men så här i efterhand undrar jag om det kanske var lite dyrt.
av Lövet
På femcylindriga S80 utan turbo så ska 15" passa. 195/65 är i så fall en lämplig dimension.
Användarvisningsbild
av eccy243
Om vi ska vara JÄTTEPETIGA, så ska det faktiskt vara 205/65 -15 på just S80. Volvos konstruktörer tyckte att S80n skulle få så hög åkkomfort som möjligt, så då satte dom på ett snäpp högre däck på den. När vanliga dödliga V70N kom nåt år senare satte dom på lite humanare däck på "Svenssonkärran". Då fick den 195/65 -15.

Till trådskaparens fråga. Reglerna lyder som följer:

Du får sätta på vilka däck/fälgar du vill. Så länge dom:

Inte tar i karosseri/chassiedelar.

Inte sticker ut utanför skärmkanterna.

Inte förändrar rullomkretsen, så att hastighetsmätaren visar för lite.

I skrivande stund tar Däckonline 1167 kronor för Gislaved NordFrost 5 i ovan nämnd dimension.
Användarvisningsbild
av Ticken
Och det där med att däcken inte får ta i nånstanns är helt rätt, men tänk på att det gäller även när dämparna är helt ihop tryckta eller ofjädrade. dvs, bara för att dom inte tar i när man står still och snurrar på hjulen åt sidorna så kan dom ju ta i om man kör...

/Ticken
Användarvisningsbild
av eccy243
Kravet på 5% är faktiskt borttaget. Även det som sewe skriver är inte formulerat så. Nu formuleras det så här istället.
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

*är typgodkända,
*uppfyller kraven på belastningsförmåga,
*uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
*är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg

*ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
*ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
*ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
*täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Källa: Transportstyrelsen
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jasså där ser man. Får ursäkta för felaktig info då.

Men detta med "skall ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren". Jaha om nu hastighetsmätaren redan visar fel med orginaldimension.
Vilket den oftast gör. :roll:
Användarvisningsbild
av eccy243
Min egna högst personliga tolkning är du får väl byta till vilken dimension man vill, så länge inte mätaren visar för lite, mot verklig fart. Men å andra sidan... Vem kollar?? Bilprovningen sliter ju knappast upp en kalibrerad GPS, eller ett kalibrerat mäthjul.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!