Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ringhede skrev:Glömde en sak

Kabelstam till bakluckan, oj oj

och en till

Värme i förarstol som lade av mitt i smällkalla vintern.
Säkert utsliten.
Inte lagad ännu.
Vet inte om jag orkar laga eländet mer.

/Roland
Glömde lite saker även jag:

- CD växlare kan ibland inte mata ut CD skivor ("måste hjälpa till" genom att försiktigt lyfta skivan genom slitsen)
- Knarr i drivaxlar (visste inte att dom kan limmas?)
- Byte lampor i klimatstyrningspanelen
- Byte av lampa i instegsljus
- Plåtknack + omlackerning p.g.a. däckstöld / klantig tjuv / original "låsbara" hjulmuttrar. Har nu nivåsensor...

Jag frågar mig om en "DKW" av liknande rang (S6, RS6) hade haft samma digra sjukjournal efter 10.000 mil?
Som "tur var" hade jag trygghetsavtal under de första 4 åren, annars hade man nog inte levat idag... ??:-/
av J.F.S
inter9 skrev:
Hoppas jag inte uppfattas som en tysk patriot nu :) Har länge tyckt att Volvo är bland de bästa. Men fortfarande snäppet efter giganterna.
hehe, ingen fara. Jag gillar både Audi, BMW och MB. Kanske mer än Volvo :) Hoppas du hittar en bil du blir nöjd med!
Jag har en volvo 855 t5 från -96.
Det jag har behövt byta på den är 2 st bromsok pga egen klantighet.
1 st spindelled utsliten.
1 st termostat.
och lite däck förstås.
Bilen besiktigades igår blankt papper och 20190 mil på mätaren.
Fick även beröm av besiktningsmannen då den var snus torr under till inte en olje fläck. Och jag är inte den som putsar bilen varje vecka. Tror jag har vaxat den 3 gånger under 10 år.
Inhandlade en volvo xc70 -04 förra veckan 9000 mil på mätaren hoppas den är lika bra.
flyvert skrev:Jag frågar mig om en "DKW" av liknande rang (S6, RS6) hade haft samma digra sjukjournal efter 10.000 mil?
Som "tur var" hade jag trygghetsavtal under de första 4 åren, annars hade man nog inte levat idag... ??:-/
Det är svårt att svara på den frågan och jämförelser av ett exemplar med ett annat är inte representativt för en hel modellserie. Erfarenheter från kompisar, från forum och annat ger också ofta en skev bild. De nöjda hör man lite ifrån men de missnöjda gnäller högt. Nöjd eller missnöjd har egentligen inte heller med antalet fel att göra, mer med förväntingar och personlighet.

Trots de orden ger jag mig in i leken ??:-/ Har två bekanta och en kusin som ägt S- och M-bilar, närmare bestämt S6 -04, S4 -05, S4 -03 och M3 -03. Alla har råkat ut för större haverier. På S4:orna har kopplingarna havererat runt 3000 mil. På S6:an rasade hela motorn, utbytes ordnades från Tyskland. På M3:an sprack oljetråget två ggr, andra gången åkte lösa bitar in i resten av motorn med katastrof och motorbyte som följd. Kusinens BMW 540 -02 stod på verkstad ca en månad per år. Olika fel hela tiden och han hade ett repkonto ca 30kkr per år.

Poängen är att ALLA var nöjda ägare! Frågan är om inte det är skillnaden, man är så nöjd med och stolt över sin bil att man tar skiten. Hur många är stolta över sin V70N 2.4 140hk? Volvo körs som bruksbilar som ska fungera. Det är en praktisk, säker och trygg bil. Den spelar i huvudsak på förnuft, inte känslor. Därför förväntar vi oss att den ska vara problemfri. Vi har ägt flera Volvosar och den som vi varit mest nöjd med är den som var minst praktisk, för den talade mest till våra känslor (V50 AWD). Det är därför jag tror på XC60 framför XC70.

Men visst, många konstruktionsdetaljer är undermåliga, säget inte emot där. Men jag TROR inte den är sämre än medel i en rättvis jämförelse.
Wiberg skrev:Då kommer jag med en liten motfråga:
Hur undviker man på bästa sätt att fel ska uppstå? vad bör man göra?
Köper japanskt :oops:
Skillnaden är enorm

Hade en Volvo 745 före V70N
den köptes 1989 ny och jag hade den till 2000 med ca 20.000 mil
På den bilen byttes endast slitdetaljer och därför ville vi ha en kvalitetsbil igen

Till slitdetaljer på 745:an byttes, bromsskivor och belägg, torkarblad, däck, kamrem enligt schema, glödlampor och ett antal avgassystem som på äldre generationer var slitdetaljer.

alltså helt normala saker och inom garantin tog man hand om byte av styrenhet och styrväxel samt lackade om flagnande baklucka långt efter ordinarie garantitid.

Detta var argument för att vi skulle lägga 340.000 kr på en ny bil och tyckte att priset var ok då bilen är mer utvecklad och säkrare.
Jösses vad pengar vi betalat för reparationer. Vlade inte serviceavtalet för sådant tyckte vi var trams på en kvalitetsbil som Volvo.

Skitkvalitet som stor orsak är bristfällig kontroll på inköpta detaljer från lågkostnadstillverkare ofta sämre än de hårt kritiserade Biltema.

Köper aldrig en ny V70 -09 av nya generationen. Gissa bara vad skit det måste finnas där.

Måste man köpa en japanare för att få kvalitet?
Vill vara solidarisk och åka svenskt men måttet börjar bli rågat.

Läser man trådarna här på forumet så inser man hur mycket skit det finns och givetvis finns inte all skit på samma bil men att så många råkar ut för så många olika skitdelar är otroligt.

Så svara gärna på Wibergs fråga om hur man bäst undviker att fel ska uppstå????

/Roland
Ringhede skrev:Detta var argument för att vi skulle lägga 340.000 kr på en ny bil och tyckte att priset var ok då bilen är mer utvecklad och säkrare.
Jösses vad pengar vi betalat för reparationer. Vlade inte serviceavtalet för sådant tyckte vi var trams på en kvalitetsbil som Volvo.

Skitkvalitet som stor orsak är bristfällig kontroll på inköpta detaljer från lågkostnadstillverkare ofta sämre än de hårt kritiserade Biltema.

Köper aldrig en ny V70 -09 av nya generationen. Gissa bara vad skit det måste finnas där.

Måste man köpa en japanare för att få kvalitet?
Vill vara solidarisk och åka svenskt men måttet börjar bli rågat.

Läser man trådarna här på forumet så inser man hur mycket skit det finns och givetvis finns inte all skit på samma bil men att så många råkar ut för så många olika skitdelar är otroligt.

Så svara gärna på Wibergs fråga om hur man bäst undviker att fel ska uppstå????

/Roland

Ja, det verkar ju inte räcka med att man "tar hand" om bilen. Dagens moderna bilar innehåller otroligt avancerade system som kostar skjortan att laga om det skulle råka pajja. Att laga bilen är inte problemet för mig, problemet är grundorsaken; Varför konstrueras bilar med dessa problem? Hur många ggr har man inte hört "detta problem är typiskt för V70". Varför är kontrollen av underleverantörernas delar så dålig? Bryr man sig inte tillräckligt? Det tar åratal längre tid för Toyota att skapa en ny bil om man jämför med t ex Volvo. Detta för att slippa alla "barnsjukdomar". Man tar åtgärdar sjukdomarna INNAN lanseringen av den nya bilen.

Ändå känns det som att Volvo insett vissa brister och håller på att rycka upp sig. En hel del bilköpare har iallafall gått förlorade under 2000 talets första årtioende.
Kan bara instämma. Har en v70 d5 -02 som jag har bytt automatlåda (köpte en utbyteslåda som var defekt väntar fortfarande på att bilen ska bli klar från firman som rusta lådan garantijobb), imtercooler, svänghjul då startkrans gått sönder. Kan fortsätta med listan men det känns meningslöst. Poängen är att efter ford tog över vart det skit, hade en 850 glt -94 med 29000 på mätaren när jag sålde den. Jag åkte ca 5000 mil med den och jag böt inte mer än slitdelar. Så fort jag får tillbaka prutt bilen ska den säljas till förmån för annat märke eller volvo innan -00.

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]

..Så därav lär det nog vara meka[…]