Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag gick temp mätaren upp massa, Jag stannade och kollade vattnet. Det kokade som f*n, pyste över och ångade när jag öppnade locket. Tog säkert 10 min före jag fick av locket helt Fläkten gick på högvarv

Jag fyllde på vatten och körde igen. Lika dant efter någon mil.
Samma process flera gånger (va bara tvungen att komma hem)

Sista tiden har jag haft ett surrande/störande ljud ifrån rem sidan på motorn.Som försvinner och kommer ibland.

Det finns värme i bilen,
Fläkten funkar
Och i retur slangen till behållaren kommer det vatten stötvis.

Kan det va vattenpumpen?
Hur kollar jag detta?
Vad kan det annars bero på?
av *pettson*
Vi börjar med grundreglerna.. Det här kan ALLA läsa som upptäcker att bilen går varm..

1: LOSSA ALDRIG NÅGONSIN MERA LOCKET TILL EXPANSIONSKÄRLET PÅ EN KOKANDE-VARM BIL.. (obs kan koka utan att vara *varm* med.. då gäller lite annat).
Inte om du önskar att INTE skada bilen mera än nödvändigt. Kylvätskan kokar vid 130-135 grader celsius med locket på.. Detta eftersom det är trycksatt. Det kokar redan vid 100grader om ni sliter av locket. Vilket gör att kokandet alltså blir ÄNNU VÄRRE, detta gör ångblåsorna ännu större och i värsta fall blir det skador i onödan på t.ex topplock och cylinderväggar. Detta gör inte gott för er bil alltså..
Att ni har tryck i systemet är bra för er bil alltså. Locket till expansionskärlet är konstruerat så att det öppnar sej självt om trycket skulle bli så enormt högt att det blir fara för systemet..

Vad som TROLIGEN hänt är att din termostat hängt sej i stängt läge. Se alltså över din termostat. Naturligtvis KAN vattenpumpen vara inblandad, men återigen.. se över termostaten då den är boven i 98% av fallen.

Och ni andra förlåt utrycket.. men på riksvenska så ingen missförstår, återigen : GE FAN I LOCKET TILL EXPANSIONKÄRLET om bilen kokar. Stäng av bilen som den är och vänta, thats it. :wink: Dels kan ni skålla er nåt otroligt, och dels kan ni själva orsaka skador på er bil.
P.s jag startade bilen efter några timmar, när jag kom hem och fyllde på lite vatten. blev inget vatten under. Hade igång i ca 5 min och temp va som den skulle.

Men har inte provat att köra sen dess.

Kanske börjar läcka när det blir tryck?
Lyssna på pettson säger jag bara! För många år sedan gjorde en av mina polare misstaget att öppna locket på en kokande Opel, som tur var fick han upp armen och lyckades skydda ansiktet ganska hyfsat, men ena underarmen, halsen och bröstet såg inge vidare ut och en kortare sjukhusvistelse blev följden. Och då var det ändå en ganska liten "dusch" han fick. Överhettad ånga är inget man skojar med!
av *pettson*
Intressant är att mycket bra info finns i instruktionsboken, säkert 10-15% av vad som frågas här finns redan där. Ni vet den där som pallar upp bokhyllan och som ofta är urtagen ur bilen för att spara plats.. :wink:

Turbo.. ja tyvärr så är det nån form av panik alla får när vattnet kokar eller allmänt saknas..
På min 855 tdi -97 verkar det som locket till expansionskärlet läcker lite grann hela tiden. Det är nästan alltid grönt av glykol runt locket när jag kikar iallafall. Bilen drar även lite kylarvatten ( ca 1 liter på 100 mil) men jag har tänkt att eftersom det förhoppningsvis är just bara expansinskärlet som läcker är det ingen större fara.

Är detta ett vanligt standardfel på expansionskärlslocket, någon som vet?

Såg att det locket som satt på var märkt med 150 kPa. Jag vet att det även finns 75 kPa lock till volvo men det kankse är olika till bensin och diesel?

/marcus

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]