Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ronin
Hej.
Har precis köpt en S60 -01, 6500 mil. Är generellt mycket nöjd med bilen men har ändå några frågor som jag funderar på:

1. Det hörs ett markant högre vindbrus vid höger passagerardörr än på övriga platser i bilen. Var inne hos Volvo och de lade åt dörren lite hårdare. Dock tyckte jag inte att resultatet blev bättre. Listerna ser bra ut. Jag har också provat att klämma ett papper mellan dörr och kaross på några ställen och det sitter som berget. Några idéer?

2. Från ca: 60 km/h till 100-110 km/h hörs ett dovt, resonansliknande, ljud någonstans ifrån vänster framhjul. Hörs framförallt när man sitter på förarsidan och betydligt mindre på övriga platser. Över 110 så "drunknar" ljudet i vinbrus, vägljud e.tc. Ljudet hörs oavsett om man har växel i eller rullar i friläge. Jag har även testat med annat däck utan någon skillnad. Detta ljud är irriterande eftersom bilen i övrigt är så tyst!

Hoppas att ni har några erfarenheter av ovanstående att dela med er av!
av Ronin
Sparkz skrev:1. http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopic.php?t=656

2 Hjullager på gång kanske? Ändrar sig ljudet om du svänger lite fram och tillbaka på vägen?
1. Ok, tack för länken. Får kolla upp detta.

2. Nej, ingen skillnad när man svänger.

Såg att Whiskey hade ett liknande problem under punkt 6 i följande länk: http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopic.php?t=436
Han verkar dock ha större problem än lite missljud :(

Får väl åka in till Volvo och kolla lagret. De hade dock inte gjort någon anmärkning på testprotokollet, och de verkar ändå ha gjort ett grundligt jobb. Bromsskivor bak var bytta p.g.a. lite rost och två lister som går över taket byttes för att de var lite missfärgade. Men, men visst kan de ha missat lagret.
av Ronin
Hej igen.

Var inne hos Volvo idag och bad dem kolla det missljud som jag hör vid vänster framdäck.

Killen som åkte med tyckte dock inte att han hörde något ovanligt.
Verkar lite konstigt då både jag och min sambo (som vanligtvis aldrig hör några missljud) reagerat på detta.

Lite klantigt av Volvo om de missat denna störande detalj på en i övrigt väldigt tyst och komfortabel bil. Ljudet överröstar både motorljud och vindbrus/däckljud upp till 110 km/h.

Men, men, man får väl acceptera faktum helt enkelt...
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja ,jag tycker du drar till besiktinginen o ber dom kolla vänster framljul hela den sidan.
Dom brukar vara snälla nog att göra det på en gnn o gratis.

Jag gjorde precis som du gick till volvo för att bilen vibrarade när man bromsade, killen som körde den märkte inget.
Då sa jag att jag varit på besiktning o att dom inte godkände bilen.
Wops så tog Volvo in bilen o byte bromsskivor. Dom var ju inte helt raka o fina kan jag säga.
av Ronin
Hej igen.
Skickade in min sambo till verkstaden igen. Killen som åkte med nu sade nästan direkt att det är ett lagerljud!!! Skall åka till säljaren som vi köpte bilen av och boka tid så han fixar detta. Har ju 12 mån garanti.

Tittade lite på nätet och letade just feltyp av detta slag på Volvo. På Vibilägares hemsida finns det 4-5 inlägg om just missljud som hörs främst från förarplatsen på både S60 och V70. Beskrivningen av ljud stämmer precis med det vi upplever. Om det är lagret så verkar ju detta vara ett ganska vanligt problem. Vår bil har gått 6000 mil. Man tycker att det borde hålla lite bättre än så.

Sämsta scenario är att det inte är lagret, utan något resonansljud från växellåda eller drivlina el. dyl. Väldigt svårt att lokalisera och eliminera sådana saker. Nåja, jag får väl återkomma igen...
av Nicke
Hur gick det?? Var det lagret?? Upplever samma ljud från min V70-02.
av Ronin
Hej.
Vi skall in med bilen på onsdag v.50

Med största sannolikhet är det problemet med däckljud som fortplantar sig via fjäderbenet till karossen. Volvo har ett servicemeddelande i VADIS som behandlar detta för S60/V70. Fjädersätena byts ut mot nya med gummidämpning. Kan dock vara lagret också. Jag återkommer.

Vi har också ett annat problem med skorrande ljud från innertak. Även detta skall åtgärdas. Finns oxå i VADIS där de rekommenderar byte av mittre clipset för innertaket.

Skall nu kolla igenom samtliga servicemeddelande för att vara förberedd. Verkar som de gjorde ganska många uppdateringar på de första årsmodellerna.
av Ronin
Ja, efter mycket om och men är nu bilen fixad! Ljudet minskade rejält med dämpningssatsen som monterades. Clipset byttes ut och nu låter den som en S60 igen. Såg föresten att nya S60:n har ett plastlock över clipset i mitten på innertaket. Antagligen vanligt problem...

De passade också på att byta ut fläkten till kylaren, som är ett garantijobb p.g.a. risken för brand.

Nu är vi mycket nöjda med bilen igen 8)
Fällbart framsäte?

Hej. Relativt ny ägare av en V90 av 22-å[…]

Jag har inga problem i AAOS

Jag hade bort inneskärmen på min V60 ig[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Mycket snyggt, jag tycker R-Design på den ve[…]