Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
riha skrev:
kez_style skrev:Idag på morgonen gick det varken komma in i bilen och att det gick inte att starta bilen när jag kom in manuellt.
Blev Volvo asistans fick vänta lite över 1 timma och då fick batteriet laddas och bilen hamnade på verkstaden där det blev bekräftat att batteriet blev totalt urladdad pga av larmet!

Tråkigt att sånt händer... fick t.om en Renault Megane som lånebil :cry: (bättre än inget trots allt)

Det ingen har ställt sig frågan är:
• Vad utlöste larmet.
• Varför hörde ingen larmet (lönt att ha larm om den kan stå o larma en hel natt utan att någon gör något åt det, allra minst ägaren).
• Sen ser jag väl det som en feature att den larmat slut batteriet, det gör det svårare att stjäla den sen. :-)
Larmet drog tjuvström när bilen var avstängd... man hörde inte larmet. Dem skulle byta ut något som hade med larmet att göra :???:
3 punkten är väl det positiva av det negativa ;)

Det verkade som om detta problem har dem varit med om innan, dem misstänkte det innan dem tog in bilen i verkstad för kontroll.
av riha
Ok det förklarar saken.
av Arese
kez_style skrev:
riha skrev:
kez_style skrev:Idag på morgonen gick det varken komma in i bilen och att det gick inte att starta bilen när jag kom in manuellt.
Blev Volvo asistans fick vänta lite över 1 timma och då fick batteriet laddas och bilen hamnade på verkstaden där det blev bekräftat att batteriet blev totalt urladdad pga av larmet!

Tråkigt att sånt händer... fick t.om en Renault Megane som lånebil :cry: (bättre än inget trots allt)

Det ingen har ställt sig frågan är:
• Vad utlöste larmet.
• Varför hörde ingen larmet (lönt att ha larm om den kan stå o larma en hel natt utan att någon gör något åt det, allra minst ägaren).
• Sen ser jag väl det som en feature att den larmat slut batteriet, det gör det svårare att stjäla den sen. :-)
Larmet drog tjuvström när bilen var avstängd... man hörde inte larmet. Dem skulle byta ut något som hade med larmet att göra :???:
3 punkten är väl det positiva av det negativa ;)

Det verkade som om detta problem har dem varit med om innan, dem misstänkte det innan dem tog in bilen i verkstad för kontroll.
Hej

Larmen verkar vara ett problem; min grannes V70II väckte oss fyra nätter med falsklarm medan grannarna var i Florida. Blev rätt trött på det kan jag säga....

Mvh
Arese
av arvidka
På min maj08 V70II gikk alarmet hver natt i noen dager, og det viste seg å være en feil i rørelses-sensoren i taket, mange feilkoder på den, ble byttet ut og nu funkar alt bra.
Användarvisningsbild
av kez_style
arvidka skrev:På min maj08 V70II gikk alarmet hver natt i noen dager, og det viste seg å være en feil i rørelses-sensoren i taket, mange feilkoder på den, ble byttet ut og nu funkar alt bra.
Fick bilen idag och:
36604 Siren/horn/nivåsensor larm (SMC) byte
36040 Systembaserad felsökning El 1
Avläst felkod: CEM-B1D1796 alarmsiren komponent fel permanent felkod. defekt alarmsiren
30772935 Siren

Verkar fungera bra nu i alla fall :)
av Mr T
Jag har också bytt larmsiren på min bil då den ibland fick för sig att tuta alldeles av sig själv. Tydligen ett inte helt okänt problem.

Dock tog det ett tag innan jag förstod att något var fel för första gången det hände så stod bilen parkerad brevid en del andra bilar och jag tyckte att larmet lät så töntigt och tänkte då att det där kan ju inte vara min fräcka bil som låter så töntigt - det var det :lol:

//Mr T
Användarvisningsbild
av kez_style
Mr T skrev:Jag har också bytt larmsiren på min bil då den ibland fick för sig att tuta alldeles av sig själv. Tydligen ett inte helt okänt problem.

Dock tog det ett tag innan jag förstod att något var fel för första gången det hände så stod bilen parkerad brevid en del andra bilar och jag tyckte att larmet lät så töntigt och tänkte då att det där kan ju inte vara min fräcka bil som låter så töntigt - det var det :lol:

//Mr T

Haha, lustiga är att jag har endast tutat en gång med min S80 det var dagen efter leverans..tyckte det lät "starkt".
av Psyko
kez_style skrev:
Mr T skrev:Jag har också bytt larmsiren på min bil då den ibland fick för sig att tuta alldeles av sig själv. Tydligen ett inte helt okänt problem.

//Mr T

Haha, lustiga är att jag har endast tutat en gång med min S80 det var dagen efter leverans..tyckte det lät "starkt".
Tuta och Larmsirèn är 2 olika saker. Larmet använder sig av en sirèn som sitter i torkardiket och dom vanliga signalhornen sitter i fronten.
Användarvisningsbild
av kez_style
Psyko skrev:
kez_style skrev:

//Mr T

Tuta och Larmsirèn är 2 olika saker. Larmet använder sig av en sirèn som sitter i torkardiket och dom vanliga signalhornen sitter i fronten.
Det har du rätt i...

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]