- tis 21 apr 2009, 17:11
Börja med att byta olja i lådan. Det är det billigaste alternativet för att utesluta detta för annars är felet i lådan. Volvo och saab har samma automatlådor i sina modeller. Det är en asin-warner låda, en japansk sak. Saab har bytesintervall för oljan men inte volvo. Jag bytte oljan i min 9-5 aero och den växlade mycket bättre. Jag har även bytt olja på min v70d5 (aut men ej geartronic) och det blev mycket bättre. Kostar 1800 kr på volvo. Går att göra själv om man är två och vet vad man gör.
Jag och min mekaniker gjorde så här:
1. Tappa ur all olja du kan få ur ifrån avtappningspluggen.
2. Fyll på med samma mängd olja.
3. Starta bilen samtidigt som du eller din vän lossar oljereturen och låter det pumpa ur två liter
4. Fyll på med två liter starta bilen och kör igenom alla växla inkl N, P, R 15s på varje.
5. Gör om punkt 3 och fyra igen.
Detta är inte en riktig sköljning men bättre än att bara tappa ur olja och fylla på med ny.
Fortsätter lådan att växla uselt så är det bara att montera ned lådan för troligtvis är det någon ventil eller annat som inte funkar.
Jag och min mekaniker gjorde så här:
1. Tappa ur all olja du kan få ur ifrån avtappningspluggen.
2. Fyll på med samma mängd olja.
3. Starta bilen samtidigt som du eller din vän lossar oljereturen och låter det pumpa ur två liter
4. Fyll på med två liter starta bilen och kör igenom alla växla inkl N, P, R 15s på varje.
5. Gör om punkt 3 och fyra igen.
Detta är inte en riktig sköljning men bättre än att bara tappa ur olja och fylla på med ny.
Fortsätter lådan att växla uselt så är det bara att montera ned lådan för troligtvis är det någon ventil eller annat som inte funkar.